Ägg

Ni som följer mig på instagram har säkert sett att jag äter en hel del ägg.
Jag tror många som äter paleo gör samma sak. Det är ju ändå en produkt fullspäckad med nyttigheter.

20130918-142944.jpg

Ägg är fulla av både protein och fett  samt innehåller mycket vitamin B12

Jag försöker köpa ekologiska ägg så mycket som möjligt. Men en dag när jag läste på äggpaketen insåg jag nånting…Hur vet jag att äggen är bra trots att de sälja som ekologiska? Det finns ju ingen innehållsförteckning över vad hönsen har ätit. De kan ha fått både ekologisk soja, majs och spannmål.
För det andra så får man tydligen inte ha höns frigående under öppen himmel i Sverige. Nån som vet mer om det? Det är för att andra fåglar kan flyga över området och bajsa och därmed ”förorena” området där hönsen pickar.

Jag tror att det fortfarande är mycket fuffesn som pågår kring ekologisk mat, och vad räknas egentligen som ekologiskt? En höna kan få massa ekologiskt foder men fortfarande bo på jätteliten yta.  Önskar att man kunde vara het ärlig med konsumenterna istället för alt hemlighetsmakeri. Men allt handlar ju om pengar.

Men ägg är i alla fall otroligt gott och nyttigt och kan användas i alla möjliga former. 😊

Have a lovely day!

20130918-143816.jpg

20130918-144441.jpg

20130918-144610.jpg

Kommentera

