Trattkantareller

Kantareller växer i mångfald i skogarna där mina föräldar bor. Trattkantarellen har faktist sitt ursprung i Sverige. 

Jag älskar promenader i skogen och leta efter ”guld”.

20131010-123437.jpg

Denna vecka har jag varit ute i skogen med lilla mamma flera gånger.
Endel dagar har vi knappt hittat nån svamp, men andra dagar går vi på stora stråk som svämmar över av svamp.

Igår var en bra dag. Solen sken, vi hade ungefär 8 plusgrader och fann MASSOR av trattkantareller i mossan efter en lång promenad.
Vi kom hem med 5.5 liter svamp.

Vad gör man med dem då?
Man kan förvälla dem och frysa in dem, torka dem eller tillaga dem direkt.

Häromdagen stekte jag dem med lite rödlök, salt och peppar och kokosmjölk vilket blev ritkigt gott! Men där föredrar jag ändå vanliga kantareller.

Jag gillar att ha torkade trattkantareller som jag kan smula ner i olika grytor under hösten/vintern.

Sen kan man göra soppa, gratänger och pajer med denna svampen också.

Jag önskar att den här säsongen varade längre. Naturen har så mycket att ge!

Här är en liten video från när min mamma och jag letade kantareller ihop.

Ha en fin dag!

20131010-123515.jpg

20131010-123548.jpg

20131010-123624.jpg

20131010-123649.jpg

Kommentera

