Halstrad Strömming (grilled herring)

När jag var i Kalix hamnade vi mitt i deras strömmingssäsong.
Jag växte upp med att äta halstrad strömming på somrarna på tunnbröd med potatis och smör. Var ju tvungen att äta lite av det nu också!

20131010-145544.jpg

En av dagarna på semestern vi besökte skärgården i Kalix, en ö som heter Trutskär. Det var där jag spenderade mest tid som barn.

Min mammas kusin har tagit över stugan på ön och vi besökte dem. De hade fått massor av strömming av en granne så de bjöd oss på en fantastisk lunch bestående av halstrad strömming, tunnbröd, potatis och smör.
Kändes som att varje tugga tog mig närmare min barndom igen.

Om du vill halstra strömming så är det super enkelt.

Du behöver strömming såklart som du rensar.
Låt strömmingen lika i saltlake i några timmar, helst ett helt dygn.
Skölj fisken innan den ska halstras. Ta ett halstringsjärn och lägg strömmingen i och grilla på grillen. Man kan också steka dem i en stekpanna.
Koka potatis och ha lite tunnbröd till. Klart!

Hoppas ni prövar det, ni kommer inte att bli besvikna!
Hoppas jag… ;o)

20131010-145621.jpg

Kommentera

