Ostsufflé / Cheese Soufflé

Jag har varit på besök hos min kära syster och henens familj uppe i Kalix där min mammas släkt är ifrån. Det har varit en helt otrolig resa. Så skönt och avslappnande, samtidigt som vi jobbat hårt med att tömma bodar på en massa bröte.

Min syster äter enligt lchf och under de här två verckorna har jag ätit kanske lite mer mejerier än jag borde. Men oj vad gott!

På midsommarafton gjorde min syster en otroligt god ostsufflé! Måste bara dela med mig av receptet.

(recipe in English below)

20140705-110416-39856042.jpg

 

Ingredienser:
(gäller en mindre ugnsform)

  • 3 ägg
  • 5 dl riven ost (gärna en med mycket smak)
  • 3 dl fullfet grädde
  • salt och peppar
  • smör till formen

Så här gör du:

Sätt ugnen på 225 grader C.

Blanda alla ingredienser.

Smöra ugnsformen och häll i smeten.

In i ugnen tills toppen är gyllene och sufflén har stagnerat.

Vi åt detta med Kalix löjrom, rödlök, proscieutto, korv, grönsaker… En annan dag åt vi bara sufflé med cream fraiche, löjrom, sallad och rödlök.

Enjoy!

 

20140705-110415-39855922.jpg

_______________________________________________________________________________________

Ingredients:
(for a smaller oven dish):

  • 3 eggs
  • 500 ml grated cheese with lots of flavor
  • 300-400 ml full fat cream
  • salt and pepper

Directions:

Put the oven on 225 degrees C (435 F).

Grease the oven dish and pour in the mixture.
Put in the oven until set and golden on top.

We ate this with bleak roe, red onion, sour cream, prosciutto, sausage, vegetables,…
Another day we just baked the prosciutto in the oven a bit and had that, sour cream and salad with the soufflé.

Of course you could serve with anything!
Why not crispy bacon.
A steak…. 😊

Enjoy!

Kommentera

