Cashew Cream Cheese

Jag ska inte sticka under stolen med att jag saknar ost. Jag älskar ost!

Jag hittade det här receptet från nutrition stripped! En cashew cream cheese som man gör av blötlagda cashewnötter. Jag smaksatte min med soltorkade tomater. Supergott!

(recipe in this link)

img_6412.jpg

Jag gjorde ost på 2 koppar blötlagda cashewnötter, men det blev alldeles för mkt. Det är bara jag som äter det, så jag kommer får äta ost tills det pyser ur öronen på ig denna vecka i och med att det endast håller i kylen i 7 dagar. Jag vet inte om det går att frysa, men jag tror det kan förstöra texturen av osten.

Man kan ha vilken smak man vill såklart, experimentera sig fram lite.

Jag har ändrat receptet lite, bland annat har jag inte like mycket bjäst i. Men det ser ni om ni jämför Nutrition Stripped recept mot mitt. 🙂

 

Ingredienser:

  • 2.5 dl råa cashewnötter (soaked for 1hr or more)
  • 1.25 dl vatten
  • 1 dl bjäst
  • 2 msk citronsaft
  • 2 vitlöksklyftor (dessa kan man utesluta om man inte vill ha vitlökssmak)
  • 2 msk vitvinsvinäger eller 1 msk äppelcidervinäger
  • 0.5 msk dijonsenap
  • salt och peppar efter smak

Så här gör du:

Först lägger du de råa cashewnötterna i vatten i minst en timme eller över natten.
Häll av vattnet.

Lägg alla ingredienser i en matberedare och kör tills du får en slät massa och smaka av med salt och peppar.

Enjoy!

Smaksättningar

Cashew Cream Cheese med Soltorkade Tomater

Till sätt 1.5 dl finhackade soltorkade tomater i matberedaren.

Cashew Cream Cheese med oliver

Tillsätt 1 dl oliver utan kärnor i matberedaren.

Cashew Cream Cheese med örter

Tillsätt nån näve av olika valfria örter tillsammans med lite mer havssalt i matberedaren.

Kommentera

