Mango- och koriandersalsa / Mango and Cilantro Salsa

Jag behövde lite taco idag kände jag.
Det blev tacoköttfärs, basilikamajonnäs och en härlig mango- och koriandersalsa.

(Recipe in English below)

Läs mer

Oregano Oil

Oregano olja har använts i århundranden mot olika besvär.
Det är fullt av vitaminer och mineraler och funkar både mot svampinfektioner och har motverkande effekt mot virus.

Läs mer

Shrimp Sandwich

Shrimp sandwiches are very popular here in Sweden, but as a grainfree girl, I don’t eat it as often anymore. I do eat shrimps though or make myself a bunless shrimp ”sandwich”.

Läs mer

Spruce Resin Ointment

Back in the old days, they really knew what things in the nature could help you in different situations.
I’ve written about chaga and nettles, but there’s one more thing that’s absolutely super… Resin cream!

Läs mer

Gold of the Forest

This time a year, the forests here in Sweden (at least from middle to south Sweden) are full of gold. That is; chanterelles!

This amazing, buttery mushroom is a great side dish to meat, or great in a pie or sauce. You can also freeze or conserve it for future use. Drying this mushroom makes it quite chewy.

Läs mer

Romsås / Roe Sauce

En riktigt god sås till fisk är ju romsås. En riktig klassiker.

Jag gjorde en paleovariant på denna goda sås som blev riktigt bra! 
Jag tycker Kalix löjrom är godare, men här fick jag använda mig av stenbitsrom då den är mer tillgänglig i affärerna och jag hade slut på löjrom i frysen. 

(Recipe in English below)

Läs mer

Chaga – Birch Polypore

Om det bara var en sak du skulle ta från naturen för att få i dig nyttigheter, då är det chaga. Eller sprängsticka som den också kallas.

Den lever som en parasit på björkar, men björken kan leva länge trots utväxten. Den växer i kallare klimat i den norra hemisfären.

Läs mer

Blomkålspuré med basilika och vilök / Cauliflower Purée with Basil and Garlic

Bestämde mig för att göra ett annorlunda tillbehör till köttet idag; blomkålspuré med basilika och vitlök.

Jag är inte ett stort fan av kokt blomkål så jag äter den oftast rå eller ugnsrostad. Men i en puré kan man lägga till många olika smaksättningar vilket piffar upp moset lite. 

(recipe in English below)

Läs mer

Brännässlor

Brännässlor är vanligt förekommande på våra breddgrader.
De kallas för skogens alger på grund av dess höga innehåll på vitamin A och D, järn, kalcium, kalk, kiselsyra och massor av klorofyll (upp till 60%).

Förutom att förvälla brännässlor och använda i matlagningen kan man torka det och använda i thé eller smoothies!

IMG_0416

Läs mer