Hemmagjord deodorant

I min sökan efter en renare livsstid har jag börjat pröva hemmagjorda produkter mer och mer, men även prövat produkter utan en massa skadliga tillsatser som tillverkas mestadels hemma i Sverige.

Sist slängde jag ut deododoranten. Jag har länge vetat att den inte är bra pga bl.a aluminium. Men jag har prövat en massa olika kristall deodoranter men inte varit nöjd.

Jag har prövat den deodoranten som är på bilden ovan; urtekrams deo crystal med lukt av rosor. Men den luktade svett när man använde den så den åkte snabbt ut igen.

Då bestämde jag mig för att göra min egna deodorant och den fungerar super!

Egengjord deodorant eller kristalldeodoranter och liknande är bara gjorda av naturliga produkter och stoppar inte svetten från att komma som de med aluminium i. Men jag känner inte att jag stinker! Efter bara några veckor försvinner lukt mer och mer allteftersom kroppen vänjer sig vid att inte få en massa kemikalier.
Man kan göra detsamma helt utan deodorant. Det har min sambo gjort. Han luktar inte alls! Ok…efter träning luktar han, men annars ingenting. Han använder inte heller schampoo eller tvål i duschen.

Så här gjorde jag min deodorant.

Ingredienser:

  • 1 msk potatispulver
  • 1 msk bakpulver
  • 1 msk kokosolja
  • en nypa vaniljpulver
  • ett par droppar tea tree olja

Så här gör du:

Lägg alla ingredienser i en kastrull. Låt det smälta samman och rör ihop ingredienserna ordentligt.
Häll över i en liten glasburk och låt svalna innan du sätter på locket.

Du kan även göra detta över vattenbad om du vill.

När du tvättat dig är det bara att applicera lite av deodoranten. Låt det torka innan du sätter på dig kläder.

Du kan även ha i lite essentiella oljor i deodoranten för annan lukt. Då kan du ta bort vaniljen till exempel.


  

Uppdatering:
Sen jag gjorde egen deodorant har jag gått över till att använda c/o Gerds deodorant som jag köper på nätet. Jag fick lite för mkt utslag under armarna av hemmagjord deo. Det blev nog lite för starkt för min känsliga hud.
C/o Gerd rekommenderar jag verkligen! 🙂

deo_neutral_60ml_800x800.jpg

c/o Gerd deodorant – helt underbar!

 

Kommentera

