Att jorda sig

Idag bestämde jag mig för att gå ut i naturen lite efter en akt på gymet och lite god brunch. Solen sken och jag kände bara ett starkt behov av att ha naturen runtom mig. Att bo i en stad gör mig alldeles för trött emellanåt…

Där jag bor har vi ett litet ”berg” som heter Billingen (i Skövde). Stigarna och vägarna upp till toppen är riktigt branta och ca 1.5 km långa. Halvvägs upp vek jag av den vanliga stigen och tog en mindre stig genom skogen. Jag bestämde mig för att ta av skorna för mina fötter gjorde väldigt ony (gick i ”vanliga” skor med alldeles för mkt dämpning och stöd) och så fort jag fick av mig dem och kunde låta fötterna göra sitt riktiga jobb där på stigarna kändes det så mycket bättre!

  
Marken var mjuk och skön och hade en fjädring mina egna skor inte kunde matcha. Stenarna kändes lena under fotsulorna, bäcken jag gick i var kall och uppfriaskande och de fallna träden och rötterna på träden gav fötterna massage. Så underbart!

Vad betyder det att man jordar sig?

En av de bästa sakerna med att gå barfota, om så bara några minuter i gräset hemma eller i stan eller var som helst, är att du jordar dig själv. Det kallas grounding eller earthing på engelska.

Vi människor har positivt laddade elektroner i kroppen. I och med att vi använder mycket elektroniska produkter, wifi och annat som har olika vågor med samma positiva elektroner så bygger de upp i kroppen och skapar obalanser.
När vi då får direktkontakt med jorden, genom att till exempel gå barfota, interagerar våra positivt laddade elektroner med jordens negativt laddade elektroner och tar oss närmare jordens energier. Det fungerar i princip likadant som när vi jordar elektriska uttag.

I och med att de flesta av oss går runt med skor med gummisula eller likanden idag, och vi går mest på asfalt, eller andra ”onaturliga” ytor, så är det sällan vi jordar oss. Endel jordar sig aldrig och spenderar aldrig eller sällan tid i naturen.

Förr i tiden jordade man sig mer naturligt då människan inte hade skor eller använde mockasiner eller liknande mer sparsamt. Man rotade i jorden mer också och var mer ett med naturen.  Väldigt många idag har en distans till naturen och det finns även dem som aldrig varit ute barfota eller haft händerna i myllan.

Varför är det då så viktigt att våra elektroner kommer i balans med jorden?
Här är några positiva effekter (från bloggen Wellness Mama):

  • Minskar stress
  • Förbättrar sömnen
  • Man får mer energi
  • Reducerar inflamamtion (detta är kopplat till att man får mindre positivt laddade elektroner i kroppen)
  • Underlättar för spända muskler och huvudvärk
  • Kan hjälpa kvinnor med menstruella och hormonella symptom
  • Normaliserar den biologiska rytm, däribland den cirkadiska rytmen
  • Ger stöd åt sköldkörtelns hälsa

Jag vet inte med er, men den listan får i alla flal mig att vilja vara ute i skogen mycket mer och gå barfota över stock och sten, genom åar och på en barrlagd stig.
Att gå barfota är inte enda sättet att uppnå det i listan ovan. Även att ligga eller sitta på marken har en positiv effekt på oss. Så länge en del av dig är i kontakt med jorden en stund. Inte bara en minut, men kanske 5-10 minuter minst. Ju mer desto bättre. 🙂

Bra websidor och böcker om ämnet:

I ett senare inlägg kommer jag att skriva om fördelarna (och eventuella nackdelar) med att gå i minimalistiska skor (även kallat barfota skor).
Om du har några frågor i ämnet, kommentera nedan.

Ha en fin dag och gå ut och jorda er!

 

 

Uppdatering!
I det här inlägget skrev jag om minimalistiska skor.
I det här avsnittet av min podcast Hälsohormoner intervjuar Sofia och jag Magnus Björkholm från sko- och rörelsebutiken Free:foot angående just barfota och minimalistiska skor.

Jag bor inte längre i Skövde utan bor för närvarande i Göteborg. 🙂

Kommentera

