Guld i skogen

På den här tiden av året är skogarna (ofta) fulla med guld. Det vill säga; kantareller!

Denna fantastiska, smöraktiga svamp är perfekt i såser, pajer, eller som en sidorätt. Du kan frysa dem eller konservera dem för framtida användning. Om man torkar den här svampen blir den ganska ”gummig-aktig” i min erfarenhet. Trattkantarellen blir frasigare.

Kantareller innehåller en dek d-vitamin. 1-5 kantareller är tillräckligt för att täcka dagsbehovet! (enligt livsmedelsverkets rekommendationer)

Förr i tiden sa man att kantareller skulle ätasför att förebygga ohälsa, man fick starkare immunförsvar, lägre kolesterol, bättre blodtryck och blodsocker. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på mängden d-vitamin i kantareller.
Idag äts det mest för att det är så gott! 😆

Den enklaste vägen att tillaga (och godaste tycker jag) kantareller är att steka dem i smör tillsammans med lite rödlök, silverlök eller sharlottenlök. Lite salt och peppar och gärna en ”dash” medgrädde också (eller kokosgrädde funkar nog).

Jag delar med mig av videon nedan som jag gjorde med mamma för 3 år sen. Det är i skogarna i området där jag växte upp som barn.

<p><a href=”https://vimeo.com/79020004″>Gold in the Forest</a> from <a href=”https://vimeo.com/tinefis”>Tinefis</a&gt; on <a href=”https://vimeo.com”>Vimeo</a&gt;.</p>

Ha en fin dag!

Kommentera

