Måltidsplanering

”Failing to plan, is planning to fail”

Hur många av er planerar er mat varje vecka?

Vi gör det. I alla fall de flesta veckor.
Men kanske ni är flera som fastnar vid att ni inte vet HUR ni ska göra en måltidsplan?

Vanligtvis sätter vi oss på lördag eller söndag och diskuterar vad ska vi ta i veckan?
Här följer en lista på saker vi gör när vi planerar för veckan som kommer:

  • Går igenom frys, kyl och skafferi och ser vad vi har hemma och vad vi kan laga för gott av det.
  • Vi har några rätter vi äter varje vecka eller i alla fall några gånger i månaden. Till exempel så äter vi Paleo Pizza varje söndag som en tradition. Så de måltiderna skriver vi ner först på listan. När de är nere på listan har vi bara 4-5 middagar kvar att planera.
  • Vi går igenom kokböcker! Vi har nu ganska många paleo- och LCHFkokoböcker som vi bläddrar igenom och i perioder prövar vi en ny rätt varje vecka. Vi skriver även ner en recension på den rätten när vi prövat den, då vet vi vad vi tyckte nästa gång vi ska använda det receptet. 😃
  • Tittar efter extrapriser i den eller de butiker vi handlar i. Ibland har de bra priser på kött, ibland på såna varor vi kan köpa mycket av och ha i skafferiet, ibland grönsaker, frukt eller bär.
  • Vi kollar på vilka dagar vi ska träna eller har andra aktiviteter inplanerade efter jobb. De dagarna lägger vi in en enklare middag som inte tar så lång tid att göra, men ser till att vi får det protein vi behöver efter träningen.
  • Vi ser över vad vi ska äta till luncher och köper även ingredienser till det. Vanligtvis gör vi storkok och äter samma lunch i en hel vecka.

När vi har gjort en plan över våra måltider så gör vi en inköpslista.
Igen kollar vi vad vi har hemma som inte behöver köpas och sen fyller på listan.
Vi brukar kolla hur mycket grönsaker eller frukt som ska handlas in och eventuellt kan man behöva göra en andra handling av just de råvarorna under veckan.
Och om vi ska ha fisk på torsdagen till exempel, då köper vi hellre den färsk på onsdag eller torsdag istället för på lördag eller söndag.

Efter en lång tid att pröva oss fram vet vi hur mycket vi behöver av allt inför varje måltid för att det ska bli 2 portioner eller 4 beroende på om vi ska middagen i en eller flera dagar. Vi kalkylerar att vi ska ha 150-200 gram protein var till middag.
Sen är det luncherna och de brukar vi förbereda på söndagar.

Nu har vi en meny för veckan och en shoppinglista och det är bara att gå och handla!
Vanligtvis handlar vi inte något utanför listan (om det inte är nåt vi glömt skriva upp) och på det här sättet sparar vi pengar och vi håller oss till en bra diet.
Det kan bli att suget kommer på helgen och då kanske vi handlar ingredienser till pannacotta, gelégodis, nötter, mörk choklad eller vad som faller oss in.
Vissa veckor planerar vi in efterrätter på en gång så vi har nåt om suget sätter in. Vi är båda sockerberoende och behöver ha en plan för att klara oss igenom veckorna.

Så…planerar du för att lyckas, eller planerar du för att ”misslyckas”?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s