Plommonkompott / Plum Compote

Den här tiden av året finns det gott om frukt och bär runtom i våra skogar och hagar. Vi närmar oss till och med slutet av denna härligt rika period.

Jag fick tag i några härliga svenska plommon och gjorde en superenkel plommonkompott, där jag bara använde plommon, inga andra ingredienser.

(recipe in English below)

Jag använde 0.5 kg plommon som jag tvättade och delade i två för att ta ur kärnan. Sen la jag dem i en kastrull och lät dem småkoka i ca 1-2 timmar.

Låt det svalna. Det tjocknar när det svalnar. Ställ i i kylen.

Jag hällde även upp i isbits”trays” för att kunna ta ut och ha till kokosyoghurt, gröt eller i grytor.

Enjoy!

____________________________________________________________________________________________

I had about 0.5 kg of plums which I washed and cut in smaller pieces, placed in a pot and let simmer on low/medium heat for 1-2 hours.

Then let it cool. It will thicken as it cools. Pour in to a glass jar and place in the fridge.

You can pour it into icecube holders and place in the freezer, then use one or more cubes as sweetening for stews etc!

Enjoy!

Kommentera

