Fotriktiga skor

Jag hittade ett inlägg på min privata facebook sida från 2010 där jag hade länkat till en bild av Vivobarefoots sida om FiveFingers. Jag hade skrivit nåt i stil som ”vad i hela världen är det här? Det ser så löjligt ut!”
Meningen av vad jag skrev var i alla fall: WTF!

6 år snare äger jag själv ett par fivefingers, ett par Vivobarefoot, ett par Luna sandaler och ett par Joe Nimble. Min sambo har 3 FiveFingers, två par Vivobarefoots och ett par Lem´s Mens Boulders Shoes. Vilken helomvändning!

 

fivefingers

Dessa FiveFingers är mycket sköna och rekommenderas.

Hur kommer det sig att jag börjat använda minimalistiska skor?

För ungefär 6-7 år sen skadade jag min fot ganska illa. En doktor sa att jag fått en spricka i nåt ben, en annan sa att jag nästan slitit av ett ligament och en tredje sa att en olycka med mina fötter ”låg runt hörnet” då man på en röntgen sett att jag har extra ben i mina fötter. Vissa har det, men alla får inte problem av det.

Jag fick träffa en fotspecialist som hjälpte mig att bli mer flexibel i fotleden efter att jag gått med en moonboot i flera månader. Jag fick höra att jag behöver riktigt stadiga skor med mycket stöd och skorna fik inte vara flexibla. I princip kan man säga att fotspecialisten ville jag skulle gå runt i pjäxor. Denna person sa att alla behöver såna stadiga skor och sen kan man använda gympaskor med stöd, men flip-flops och andra ”flimsiga” skor är hemskt för våra fötter och förstör dem ännu mer! Använd aldrig såna skor!

Så jag köpte ett par skor som var otroligt hårda och såklart med en ”positiv häl”och klampade runt med i ett par år. Det kändes verkligen som att gå runt i pjäxor. Jag fick ont i fötterna och i benen, men tänkte att det var bara att hålla ut, det skulle bli bättre. I och med användnignen av dessa skor växte även mina Hallux Valgus ännu mer och blev ännu mer smärtsamma.

1365316

Jag hade ett par skor som liknar på dessa.

 

På grund av mina mag- och viktproblem började jag äta enligt Paleo i 2012 efter min brors rekommendation. Det var som om en ny värld öppnade sig!
Jag har alltid haft ett matintresse, men nu fann jag vad jag verkligen älskade, läran om nutrition, om vad mat gör med kroppen och i takt började jag lära mig mer om smn, stress, kemikalier i maten och i hår och hud produkter, städprodukter och om naturlig rörelse. Och sen…Ta-da! Minimalistiska (eller fotriktiga) skor!

Det tog mig några år innan jag skaffade mina första minimalistiska skor, men sen mina första skor har jag inte blickat tillbaka. Det är det bästa som hänt mina fötter och hela min kropp! Mina tår får röra sig fritt, mina Hallux Valgus gör inte ont längre, jag bryr mig inte längre om att jag är platfot för det rätar på sig sakta men säkert och mina Hallux KRYMPER! Jepp, de kan alltså krympa om man får rätt skor och rätt träning för sina fötter.

luna02.JPG

Promenad i mina härliga Luna sandals

 

Varför är minimalistiska (fotriktiga) skor så bra för oss?

En av de mest uppenbara orsakerna att använda fotriktiga skor är att våra fötter inte är byggda för att stoppas ner i trånga skor där den största delen av skon är i mitten! Hallå, sist jag såg på fötter så var de väl ändå bredast längst fram? Eller har jag missat nåt?
Fotriktiga skor har en bredare tåbox för att hela foten ska få plats. Blir skorna för trånga kan du få just hallux.

befria_foten

Bild från Free:Foot i Göteborg

 

För det andra, nästan alla skor idag har en uppbyggd häl, en positiv häl, som gör att man går eller springer med ”hälen först” istället för att sätta ner hela foten eller springa lite mer på tårna. Nästan alla går runt på tå idag på grund av dagens skor och detta kortar vadmuskeln och hälsenan.
Skor med alltför mycket stöd kan skada foten och kroppen mer än det hjälper. Det är som att gå omkring med fötterna i pjäxer eller i gips, vilket försvagar muskler i fötterna. Det påverkar inte bara fötterna men också leder och muskler längre upp i kroppen för att de måste jobba ”fel” när fötterna inte får jobba som de är menade.

Det finns en mycket bra podcast som heter ”Katy Says with Katy Bowman, och i det tredje avsnittet pratar hon om just gips. Ett mycket bra avsnitt. Lyssna på det här.

Varför har då skorna uppbyggda hälar idag, och varför är de så trånga?
För några hundra år sen ville det fina folket vara över de vanliga dödliga och skaffade klack på skorna. Detta mode har sen fortsatt genom åren och finns, som ni vet, än idag som något fint. Men idag finns klack på i princip alla skor. Även gympaskor. Och små fötter anses finare än breda stora fötter. Men vilken fot tror ni ger mest stöd åt kroppen? En smal fot eller en bred fot?

Fig__1_heel_strike

Att slå i marken med hela foten eller med tårna ger bättre fjädring i hela kroppen än om du slår i hälen först. Foten jobbar som en fjäder och den fjädringen fortsätter upp i kroppen, via knäna.

 

Borde alla använda fotriktiga, minimalistiska skor?

Min personliga åsikt?
Absolut! …eller kanske inte.
Du kanske har hört om nyheten som kom för några år sen där företaget Vibram, som gör FiveFingers bland annat, blev stämda för att de haft falsk annonsering om sina skor. Kunder sa att Vibram lovat dem att skorna skulle ”minska skader och stärka fötterna”. Tyvärr hade kunder istället fått skader och sa att Vibrams reklam var falsk.

Grejen är den att… de har inte fel.
Det som blev fel var att folk köpte dessa skor och började använda dem hela tiden i både vanligt bruk och löpning etc. Men när man har gått med skor med mycket support och klack hela sitt liv så är ju foten formad efter detta. Då är det väl inte så konstigt att man får skader när man börjar använda en mjuk, följsam sko? Musklerna i fötterna, benen och höften är inte vana vid den nya gången som minimalistiska skor ger och då kan man såklart få ont eller skader om man går på för hårt i början.
Du måste alltså skynda långsamt.

Börja med att stå och gå barfota eller i strumplästen hemma och på jobbet. Kanske tar du ett par minimalistiska skor på jobbet och går runt lite i. Sen kan du börja gå kortare promenader. Mer om hur du börjar använda minimalistiska skor läser du om nedan.

snapseed-28

Höstpromenad i mina FiveFingers

 

Vad är fördelarna med att använda minimalistiska skor?

Musklerna i dina fötter och ben blir starkare när de måste jobba för att hålla dig stabil och i balans samt att hålfoten blir starkare när den får jobba som en fjäder.
Du får bättre balans och stärker dina muskler.
Du kan lära dig att springa mer effektivt och även snabbare. För detta krävs inte bara minimalistiska skor såklart, utan löpträning. Du hittar riktigt bra löpträning via Born To Run Scandinavia.

Dina Hallux Valgus kan börja tillbakabildas! Japp, helt sant.
Men detta kräver också mer arbete än att bara ha minimalistiska skor på sig. Såklart. =o)

Du hittar bra videos här, här och här som visar dig vad du kan göra för att bli av med Hallux.

vivobarefoot.JPG

Vivobarefoot Shoes – jag tycker personligen dessa är mycket smalare längst fram, men för de med smalare fötter är det bra.

 

Vad för träning borde man göra för att gå över till minimalistiska skor?

Som jag skrev ovan, börja med att gå runt barfota eller i strumplästen. Om du har minimalistiska skor, ta korta 15-20 minuters promenader och koncentrera dig på hur du går, skjut ifrån med stortån. Sen kan du förlänga promenaderna successivt.

Om du har Hallux Valgus ta ett tjockare gummiband och sätt runt dina stortår. Sätt fötterna mot varanda och rör tårna utåt och låt gummibandet stretcha dina tår. Du kan också använda ”toe-spacers” som hjälper dig att stretcha musklerna och senorna.

Correct-Toes-Spacers

Correct-Toes toe spacer

 

Stretcha dina vadmuskler och din hälsena genom att stå på ett trappsteg och låta hälen sjunka mot marken. Gör detta i rörelse, ungefär som tåhävning.
Hälsenan blir för kort i fel skor och du måste arbeta upp rörligheten i dina fötter igen.
Stretcha även hälsenan genom att sätta ena foten framför dig och luta kroppen över knät och sträck ut det andra benet bakom dig. Låt inte hälen lämna marken och så gungar du upp och ner lite lätt på foten för att känna stretch i hälen.
Du kan göra ungefär samma stretch genom att sätta upp ena benet på en stol eller liknande och gunga upp och ner för att stretcha ut höftböjaren.

Gör squats! Öva på squats och stretcha kroppen ordentligt. Detta stretchar också hälen, vadmusklerna. Gör dem barfota eller med minimalistiska skor.
Om du inte kan komma ner i squats kan du behöva ha nåt under hälarna först och öva på att ha mindre och mindre under hälarna tills du kan göra squats helt utan nånting under hälarna.
Squats är människans naturliga sittställning. Det är även den bästa ställnignen för att göra nummer två.

Stå vid ditt skrivbord istället för at sitta, sitt på huk istället för på soffan vid tv´n, ta trappen istället för hissen.
Jag vet att det inte är en precis fotträning, men det är viktigt att börja röra sig mer och hålla kroppen igång.

Du kan börja få ont lite här och där, lite träningsvärk i muskler du inte visste fanns. Men det är oftast bara positivt. Du kan också besöka böand annat Born to Run Scandinavia eller varför inte Free:Foot i Göteborg för en rörelseanalys ch mer tips och tricks om hur du kan stärka din kropp.

hållning.JPEG

Bild från Free:Foot i Göteborg

 

Se på denna video för mer tips på hur du kan stretcha för att övergå till minimalistiska skor.

Det finns mycket information därute om hur man ska göra för att börja använda minimalistiska skor. Några länkar har du här och här. Ännu fler videos här och här. Jag springer inte själv, men har fått lite mer smak för det och kommer att arbeta mot att kuna löpa i framtiden. Men först har jag andra saker som ska tas om hand och ordnas.

Vilka skor ska man köpa?

Det finns en he del olika märken för minimalistiska skor. Mest kända är nog Vivobarefoot . Sen har du även Luna sandals, Merrel, Joe Nimble, Earth Runners och Lems Shoes (och säkert många fler som jag inte kommer på just nu.)

Jag har själv prövat Vivobarefoot, Luna sandaler, Lems, Joe Nimble och FiveFingers och jag kan rekommendera dem alla! Vivos är lite trängre tycker jag, men det funkar ju för de med smalare fötter. Vivos har inte heller bästa kvalitén enligt mig. Både mina och sambons skor började gå sönder efter bara ett halvårs användande och efter ett år fick vi slänga dem.

14484705_599908718161_1437644795616889053_n

Mina underbara Joe Nimble´s

Min bror har ett par Lems som ser ut som vanliga gympaskor och han älskar dem!
Mina Joe Nimbles är otroligt sköna och varma och perfekta för vintern. Sambon har ett par Lem´s Mens Boulders Shoes som han också är mycket nöjd med och perfekta på vintern.
Jag älskar mina Luna sandaler. Använde de hela sommaren och ända tills det blev lite för kallt ute. Nu använder jag dem på jobb med ett par tåsockor.

lemsshoes

Lems sneakers

 

Jag rekommenderar verkligen minimalistiska skor. Det har helt ändrat mitt sätt att röra på mig och jag har inte längre ont!
Pröva själv! Gå barfota när det börjar bli varmare och besök en utav de affärer som finns (främst i Stockholm och Göteborg) och få hjälp med att hitta en bra sko för dig. Känn hur det känns att faktist få plats i skorna utan att tårna krullar sig eller du har en knöl under hålfoten. Frihet!

 

luna

Luna Sandaler

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s