Naturliga städprodukter

I ett tidigare blogginlägg pratade jag om xenohormoner och hur det påverkar det endokrina systemet. I det inlägget lovade jag att jag skulle ge lite tips och tricks på hur du kan städa huset med naturliga produkter.
Jag ska också tillägga att det finns städprodukter att köpa som har mindre kemikalier i sig, och det kan vara öternativet för de som inte vill använda bl.a. bikarbonat, vinäger etc att städa med. Men detta inlägg visar på lite tips i alla fall, lite husmorstips.

Överallt hör och läser jag om folk som ifrågasätter saker i sitt hus, allt från plasten som barnen leker med till de produkter de städar med.
Den svenska kemikalieinspektionen kollar varje år på olika produkter som kan vara farliga eller innebära en risk för oss. Testerna inkluderar städprodukter och dessvärre hittas det alltför mycket farliga kemikalier i dessa produkter.
Kanske har du mörkt att din näsa eller dina ögon svider eller du börjar nysa hejdlöst när du sprayar med en städprodukt? När jag har sprayat medel i duschkabinen och sen gått in där för att torka och gnugga så får jag alltid sveda i näsan, nyser massor, får ont i halsen, hostar en massa och får huvudvärk. Säkert för att det blir så mycket kemikalier koncentrerat och ”fast” på ett och samma ställe som jag sen andas in.
Man kan också få reaktioner på huden av diskmedel, eller t.om. av såna diskhandskar. Man kan få ksem av det. Jag har själv upplevt detta.

Jag har gått från att använda traditionella städprodukter till att använda i prinip samma sak i hela lägenheten.
Basen är nästan alltid linoljesåpa. Jag har använt mig av Källans äkta småländska linoljesåpa.
Jag tävttar golvet med det, dammtorkar med såpvatten etc. Beroende på området jag städar så kanske jag lägger till andra medel också.

Köket

Köket kan bli riktigt äckligt med en massa stekfett och annat och det kan bi svårt att få rent.

  • Använd en ren städtrasa, vatten och bikarbonat för diskbänken, kyl och frys. Man kan ha lite såpa i vattnet oxå. Man kan lögga till några droppar essentiella oljor också om man vill ha en annan doft på det hela.
  • När du städar ur ugnen tar du bara lite såpa på en trasa och ”smörjer in” ugnen med. Värm upp ugnen till 150 grader (300 F) och när såpan börjar bubbla lite stänger du av ugnen och låter den svalna. Sen tar du en torr, ren trasa och torkar bort såpan. Sen tar du en blöt trasa och torkar rent.
    Man kan också använda en mix av bikarbonat och vatten och göra som en lite pasta som du gnuggar in i ugnen. Värmer ugnen till 200 grader (390F), låt det svalna och torka ur.
    Vinäger och bikarbonat kan hjälpa dig få bort de inbrända fläckarna på spisen.

Badrummet

  • Använd en fuktig trasa och bikarbonat för att städa handfatet och toaletten. För insidan av toaletten använder du vinäger. Du häller i ungefär 0.5 dl vinäger i toaletten, låter det stå en liten stund, sen tar du toalettborsten och skrubabr med, och så spolar du.
  • Vinäger är också bra för att få rent speglarna. Använd en trasa för att få på lite vinäger på speglarna, sen tar du tidningspapper eller likannde och torkar rent speglarna med.
    Detta fungerar också väldigt bra på fönstrena. Vinäger dödar bakterier och hjälper dig bli av med dåliga lukter.
  • I duschen sköljer jag först alla ytor med vatten. Sen använder jag en mix av varmt vatten och såpa och sprayar alla ytor med. Jag låter det sitta ett tag, sen skrubbar jag rent med en svamp som jag doppar i varmt vatten med bikarbonat eller askorbinsyra innan jag sköljer rent med vatten igen. Askorbinsyra är perfekt för att få bort kalkavlagringar.
    Jag gör detta kanske en gång i månaden. När jag städar de andra gångerna i månaden så använder jag bara såpvatten.

Fönstren

  • Använd lite vinäger i varmt vatten och spraya på fönstrena, sen torkar du rent med tidningspapper eller liknande.

Övrigt

  • Salt kan användas för att göra rent dina skärbrädor av trä. Skölj rent skärbrädan i varmt vatten, skrubba in havssalt och sen skölj rent igen.
  • Blanda 4 dl ättika, 3 dl vatten, 1 tsk bikarbonat och några droppar från en essentiell olja. Använd detta som en generell rengöring i huset.
  • Förut använde vi parfymfritt tvättmedel till kläderna, nu använder vi linoljesåpa. Fungerar utmärkt!
  • Linoljesåpa kan också användas till att diska med, samt som handsåpa. Ekonomiskt och miljövänligt.

Det finns många fler tips därute, och säkert såna som innehåller andra ingredienser och är miljövänligt, samt vänligt mot din kropp.
Detta är de saker jag använder mig av när jag städar, och ibland prövar jag även lite färdiga städprodukter utan farliga kemikalier. Jag vill hitta en bra toalettrengöring, men än så länge har jag int hittat nåt som passar.

Ha en fortsatt bra dag!

 

Kommentera

