Drömskinkepaj

Mamma brukade laga nåt till oss nr jag var liten som hon kallade Mariannes Drömskinka. Det var en otroligt god gratäng gjord på rökt skinka, inlagd gurka, champinjoner, grädde, ketchup och ost, serverad med ris.
Det var verkligen himmelskt gott!

I och med att jag mestadels håller mig borta ifrån mejerier så ville jag försöka göra den här rätten med paleo. Jag måste säga att jag lyckades!

Ingredienser:
(4-5 portioner)

Pajdeg

  • 3 dl mandelmjöl
  • 1 msk fiberhusk
  • 40 gram kokosolja
  • 1 ägg

Fyllning

  • 250 gram rökt skinka (helst en utan tillsatser, förutom salt)
  • 200 gram inlagda röda paprikor (du kan göra dem själv, eller bara grilla 2-3 röda paprikor med lite olivolja och använda i gratängen)
  • 200 gram champinjoner
  • 3 ägg
  • 2 dl kokosmjölk
  • 1 dl passerade tomater
  • svartpeppar

Så här gör du:

Sätt ugnen på 175 grader (350 F).
Blanda alla ingredienser för pajdegen och tryck ut i en pajform.
Förgrädda i 10 minuter.

Strimla skinka och paprika och skiva champinjonerna. Lägg i pajskalet.
Blanda ägg, kokosmjölk, passerade tomter och svartpeppar väl, häll sen över resten av ingredienserna i pajskalet.

Ställ in i ugnen och grädda i ca 35 minuter.

Servera med en härligt krispig sallad.

Enjoy!

Kommentera

