Kallrökt lax och basilikamajonnäs / Cold Smoked Salmon and Basil Mayo

Häromdagen gjorde jag en trerätters middag för min sambo. Bara för att jag ville göra nåt mer speciellt och visa honom hur mycket jag uppskattar honom. 

Huvudrätten var fläskfilé, en av våra favoriter. Jag gjorde en enkel förrätt med kallrökt lax. Blev verkligen gott! 

Ingredienser:

  • kallrökt lax
  • 1 citron
  • färsk basilika
  • salt och peppar

Så här gör du:

Blanda citronjuice, finhackad färsk basilika, salt och peppar.
Riv upp den kallrökta lagen lite, sen häller du över marinaden (spara lite av marinaden till uppläggningen) och låter det stå en timme innan servering.

Här hittar du receptet på basilikamajonnäsen.

Vid serveringen lägger du upp laxen och häller över det sista av marinaden. Ha lite basilikamajonnäs brevid att doppa laxen i.

Enjoy!

Kommentera

