Barn och Paleo

Många har frågat mig om deras barn kan äta Paleo och om de verkligen får i sig alla näringsämnen om de äter så.
De oroar sig också för att deras barn ska få i sig tilräckligt me kalcium när de inte äter mejeriprodukter. 
 

Så hur är det, kan barn äta Paleo?

paleo-babies

image from thepaleodiet.com/paleo-Babies-toddlers


Det korta svaret är: Det är klart att barn kan äta Paleo!

Om någonting är hälsosamt och vi vuxna äter mat som som människan är genetiskt anpassad för, hur kan då den maten vara dålig för barnen? Tyvärr skiljer inte många på vad som är nyttigt och vad som är ”normen”. Att äta lördagsgodis, ha fredagsmys, fika på söndag och äta pannkakor på tisdag är ”normen” då blir man helt plötsligt så extrem när man avviker från det.

Om barnen äter en paleolitisk kost får de massa god näring och energi för att växa och bli hälsosamma barn, men hormoner som balanserar sig bättre och en skarpare hjärna.

Det finns inga essentiella näringsämnen i spannmål och baljväxter som vi behöver och barn (eller vuxna) går inte miste om nåt när de inte äter de livsmedlen. De näringsämnen som finns i spannmål och baljväxter kan vi få i oss via annan mat som människokroppen bättre kan ta hand om.

En Paleo diet, fri från spannmål, mejerier och baljväxter, har mycket näring, retar inte tarmen, är lågt på socker och bidrar inte i så stor grad till inflammationer. Se till att äta så mycket ekologiskt som möjligt samt gräsbeteskött och vildfångad fisk.

En sak man kan komma ihåg när det gäller barn är att inte ge dem en riktigt lågkolhydratskost. Självklart skulle de inte bli skadade av det om de fick mindre kolhydrater vissa dagar (och för barn med olika diagnoser eller sjukdomar skulle det rentav vara önskvärt) men generellt sett kan man ge barnen mer kolhydrater i form av exempelvis potatis, squash, bananer, sötpotatis, matbanan och andra rotfrukter.

Paleo från dag 1:

Om du äter en Paleokost innan du blir gravid, under graviditeten och efter graviditete, så blir ditt barn naturligt anpassade till den kosten, mer eller mindre (viss genetik spelar in här också). Du ger barnet mindre socker från dag ett, till och med medan det bakar i magen, och barnets sannolikhet at bli sockerberoende minskar, såvida inte miljön ändrar sig för barnet under uppväxten. Och det finns andra variabler för detta också såklart, det finns det alltid.

Om du ger barnet hälsosam och näringsrik mat från dag ett är chansen större att barnet får sug efter den slags mat än sött och processat. Sött kommer alltid vara vår preferens, det är som programmerat i oss. Men chansen är större att barnet vill ha en söt morot än en söt kaka.  Du kommer att hamna i situationer där barnet vill ha den söta processade maten som kakor, tårta, godis etc. Låt dem pröva! Såvida inte det finns en allergi eller känslighet såklart. De flesta barn som äter bra mat från början tycker i alla fall att den söta processade maten blir för söt efter bara några tuggor, eller rent av för fett (friterad mat exempelvis). Som sagt, alla är vi olika, och barnen kommer att reagera olika på den processade maten också, men ge barnet en bra start i livet för de bästa förutsättningarna till att göra egna bra val även som vuxen.

Damon från That Sugar Film skriver om hur söt mat var svårt att få tag i under vår evolution och att när vi kom i kontakt med det så sa våra hjärnsignaler till oss att äta det nu och fort för att vi skulle få i oss energin. Socker påcerkar vår reptilhjärna förklarar han.
”…sugar and sweetness not only acts as an analgesic to help with pain in babies but that our desire for it is so deep and primal that even babies with under developed brains or disabilities will smile when given sugary water.”
Sött är alltså så programmerat i vår hjärna för att vara säker och energirik mat att till och med barn som inte har en fullt utvecklad hjärna än ler när de får sockervatten.

Damon besökte Monell Chemical Senses i Phidalephia och de visade honom en forskning på hur den maten som mamman äter under graviditeten påverkar barnets smaker. Smakerna kommer in i fostervattnet och det har stor betydelse för barnets preferens av smaker senare i livet.

Läs mer om studien här.

Paleo när barnet är lite äldre:

Om ditt barn växer upp och äter spannmål, mejerier och socker så är barnet mer eller mindre anpassat till sötare mat och/eller processad mat. Det betyder inte att barnet har eller kommer att få ett sockerberoende! Alla gillar söt mat, vi är programmerade att se sött som ”ofarligt” och vi vet att vi kommer att få mer energi av det (se ovan)

Om du börjar introducera Paleo när barnen är lite äldre kommer du kanske stöta på lite mer motstånd. De försöker anpassa sig till den nya kosten, precis som du gör och självklart går det att göra en ändring! Desto tidigare du ändrar om kosten, desto lättare tenderar det att vara. Vissa barn anpassar sig otroligt lätt till en paleolitisk livsstil, för andra tar det längre tid. Vi är ju alla individer.

Hur kan du göra övergången enklare?

  • Föregå med gott exempel, är paleo hemma och ha inte en massa sockermat och processad mat i skåp och kyl.
  • Lär barnen om riktig mat. Ha dem med dig när du lagar maten, besök olika gårdar så de får lära sig var maten kommer ifrån, odla lite mat hemma. Förklara vad olika mat gör i våra kroppar, hur de håller oss fulla med energi och ger oss näring. Barn är smarta, de förstår mer än man tror.
  • Peka inte ut sockermat och processad mat som farligt, ont eller förbjudet. Som vi alla vet så är ofta det förbjudna mer attraktivt.
  • Endel säger att mat måste introduceras minst 5-7 gånger innan ett barn tycker om det. Så barnet kan hata broccoli de första gångerna, baraför att gilla det den sjunde gången till exempel (hårt draget). Så ge inte upp! Fortsätt servera olika grönsaker, kött, fett, etc, sätt ingen etikett på maten elle säg till barnet ”nä du gillare inte broccoli så det äter vi inte längre”.
navigating-your-childs-dietary-needs-1024x686

bild från thepaleomom.com

Men vad med kalcium?

Mitt generella råd är att utesluta mejerier. De kan vara irriterande för mag- och tampaketet och orsaka inflammation. När barnet har vant sig av med amningen så borde det inte börja dricka andra djurs mjölk i och med att de inehåller nutrienter och hormoner som är menat för det djurets barn att växa och bli starkt.
Du kan introducera lite mejerier sakta men säkert och se hur barnet reagerar mest för att se om där finns en känslighet eller allergi. Men jag rekommenderar det fortfarande till att vara en produkt ni äter en gång ibland, till fest hellre än till vardags.

Men hur får barnet i sig kalcium då?
Här är en liten lista av andra råvarorsom innehåller kalcium:

  • Ben. Tänk benbuljong gjort från lamm, biff, kyckling, skaldjur eller fisk
  • Gröna bladgrönsaker, ju mörkare grön desto bättre, t. ex. grönkål, svartkål, spenat och Bok Choi
  • Brasilianska nötter, mandlar, och makadamianötter som innehåller också kalcium
  • Kryddor och örter
  • Apelsiner
  • Oysters
  • Fikon
  • Sesamfrön
  • Kål, broccoli och brysselkål
  • Sparris, selleri, fänkål och purjolök

Andra tankar:

Att ändra sin diet är tidskrävande för vem som helst och man måste göra ändringar utefter sina egna tankar och idéer samt efter hur kroppen reagerar. En person kanske kan äta potatis flera gånger i veckan medan en annan inte kan äta det alls. Endel blir dåliga i magen av lite mejerier, endel får eksem eller andra hudproblem, andra märker ingenting alls.
Om ditt barn är ett ”Paleobarn” från dag ett, introducera ett livsmedel i taget och se hur barnet reagera innan du introducerar nästa livsmedel. T.ex så kanske du vill ge barnet lite mejerier runt 1-2 års ålder och så låter du det vara det enda livsmedlet som introduceras under ett par månader för att se effekten av det. Om du märker skillnader som eksem, att barnet blir mer hyper, magont, diarré, hård mage, astma, huvudvärk eller annat, sluta ge mejerier och låt mag- tarmsystemet läka i 1-2 månader innan du börjar ge spannmål eller baljväxter. Gör samma procedur för de livsmedlen.

Tänk också på att även om barnet reagerar på ett livsmedel vid 1 års ålder så kan de komma att tolerera det senare i livet, så du kan behöva köra introduceringsfasen fler gånger under barnets uppväxt.
Du har ansvaret. DU bestämmer vad ditt barn äter och inte äter. Självklart blir detta svårare när barnet blir äldre samt i skola eller förskola, men förhoppningsvis har barnet en så god grund att stå på och bättre smakpreferenser som gör att de inte äter massor av socker och processat eller kanske till och med väljer bort det i sådana situationer. De kommer att ta välinformerade beslut i framtiden.
__________________________________________________________________

Mer information om ämnet:

paleoleap.com

thatsugarfilm.com

theguardian.com

robbwolf.com

theprimalparent.com

theprimalparent.com-2

chriskresser.com

Lyssna gärna på podden The Paleo View där de har en hel del avsnitt om ämnet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s