Born To Run Workshop

Jag hatar att springa. Alltid gjort. Det känns tungt, jag kan inte andas och det är allmänt tråkigt.
Eller…rättelse: Jag TYCKTE inte om att springa.

 

Att springa har för mig alltid varit förknippat med ångest. När man skulle springa i skolan sälade jag mig alltid till den gruppen som gick. Ingen fick mig att springa. Jag grabbade tag i alla ursäkter jag kunde få, från att nmina knän inte fungerade till att ”alla som väger över 70 kg ska inte springa” (det sista sa en läkare till mig).

För 1.5 år sen började jag så sakteliga med minimalistiska skor. Det var en uppenbarelse! Jag gick från att ha ont jämt i både fötter, knän och höft, till att känna en frihet.
Jag tycker om hela konceptet med minimalistiska skor och vill leda ett liv med så mycket naturlig rörelse som möjligt.

Så dök det upp en föreläsning på butiken Free:Foot i Göteborg för några veckor sen. Det var en föreläsning från Born To Run Sweden och där fick man ännu lite mer bakgrund om barfota löpning. Efter den föreläsningen bestämde jag mig för att gå deras workshop, som en löparskola. Jag tänkte att även om jag inte är glad i löpning så vill jag lära mig mer om hur jag kan ta hand om mina fötter på bästa sätt och därmed minimera skaderisken och ta hand om de skador jag redan har.

Det blev en uppenbarelse ska jag säga!
Jag fick många bra tips på hur jag ska stretcha och stärka upp fotleder, höftleder, få mer flexibilitet och stabilitet i hela kroppen. Jag lärde mig lite om andning också och så lärde jag mig att även jag kan tycka om löpning.

Jag kommer inte att börja löpa med en gång. Efter konsultation med vår coach Gourgen Gevorgyan ska jag först jobba med just flexibilitet, styrka och stabilitet bland annat för att så sakteliga komma igång med löpning.
Fick lust att sikta på nåt lopp 2020, då har jag tre år på mig att stärka upp mina fötter och få en relativt ok löpform innan loppet. Tål att tänkas på!

Kolla gärna in Born To Run Swedens hemsida, de har även kul grejer för familjer!

Jag lärde mig i alla fall mycket om mig själv, om min kropp och om mina rädslor på denna workshop. Och vem vet…det kanske blir en löpare av denne dama med! ;o)

Kommentera

