Ny kurs, nya kunskaper, nya erfarenheter

Till våren kommer jag att påbörja en ny kurs. Jag ser fram emot det med spänning och är så otroligt peppad!

När jag var yngre, innan någon av mina syskon fick barn, tyckte jag att småbarn var lite läskiga. De skrek och bajsade mest.

Så fick mina syskon barn och jag kände en sån kärlek för de där små knytena att det skrämde mig! De var inte ens mina egna barn, men de tog mitt hjärta med storm och finns där än idag som något av det mest underbara i mitt liv.

I takt med att jag lärt mig mer om hur kroppen fungerar och ökat min kunskap om hormoner så har även lusten att hjälpa kvinnor och barn ökat. Mitt hjärta blöder för överviktiga barn. Kanske för att jag själv var en. Och jag är otroligt intresserad i fertilitet för både kvinnor och män, samt hälsa för mamma och barn under och efter graviditet. Samt hur en kvinna kan må bra medan hon ammar och efter det, och hur viktigt rätt näring är för barn och deras utveckling. Kanske mest skrämmande har jag funnit hur xenohormoner påverkar oss, och det har gjort att mina tankar spunnit iväg åt alla möjliga olika håll.

Med den kunskapen, viljan, passionen och intresset har jag beslutat mig att läsa till doula! Få hjälpa kvinnor före och under en förlossning.
Jag har själv inte fött några barn, men jag känner ändå att detta är otroligt fint och intressant, samt nyttigt för mig i mina framtida åtaganden.

Vad en doula är och vad hon gör tänkte jag ta upp i ett senare inlägg.

Önskar alla en trevlig helg! Jag ska åka upp till Värmland och fira föräldrarna som haft 50-årig bröllopsdag. 💕

Kommentera

