Hemmagjord vinglögg / Mulled Wine

När jag bodde i Nya Zeeland hittade jag inte glögg i affären så som man gör här hemma i Sverige. Därför fick jag laga egen glögg. Den blev riktigt god!
Nu har jag ändrat aningen på receptet för att jag itne vill använda vanligt vitt socker.

(Recipe in english below)

Ingredienser:
(blir 0.5 liter glögg)

  • 2.5 dl vatten
  • 1 kanelstång
  • 15 hela nejlikor
  • 1 tsk malen ingefära
  • 1 tsk kardemumma
  • 375 ml rödvin
  • 2 msk kokossocker eller honung

Så här gör du:

Häll vatten och kryddor i en kastrull, låt det koka upp och sen sjuda i ca 15 min.

Häll vattnet genom en sil till en annan kastrull. Tillsätt vinet och sötning.
Värm upp glöggen men låt den inte stå på spisen för länge för då kokar du bort alkoholen.

Enjoy!

Videon är från när jag bodde i NZ och gjorde denna glögg. Då med socker i.

__________________________________________________________________

Ingredients:
(makes 0.5 liter mulled wine)

  • 250 ml water
  • 1 cinnamon stick
  • 15 whole cloves
  • 1 tsp ground ginger
  • 1 tsp ground cardamom
  • 375 ml red wine
  • 2 tsp coconut sugar or honey

Directions:

Pour water and spices in to a pot and bring to a boil. Turn down the heat let it simmer for about 15 min.

Pour the water through a strainer in to another pot. Add the red wine and sweetener. Heat up the mulled wine but don´t let it heat for too long or the alcohol will evaporate.

Enjoy!

 

Kommentera

