Favoriter på julbordet

De flesta har sina egna favoriter och familjerecept till julbordet.
Några av mina favoriter har jag samlat i det här inlägget.

Låt dig inspireras!

(Recipes below are in both English and Swedish. My favorites on the Swedish Christmas Smorgasbord)

 


Julskinka / Christmas Ham

Julbordets centerpiece om du frågar mig! Gott och relativt enkelt att göra.

julskinka

Julköttbullar / Christmas Meatballs

Så gott och enkelt med en klick senap till.

snapseed-55

Rödkål /Red Cabbage

Ett måste på julbordet. Passar så fint till det mesta

ro%cc%88dka%cc%8al

Revbensspjäll /Spareribs

Vi hade alltid revbensspjäll när jag var barn men då kokades de inte innan utan grillades direkt i ugn som de var.

snapseed-62

Vörtbröd / Bread flavored with vort

Mmm, ett gott bröd som passar utmärkt till skinkan (eller kulissen om man äter sån).

vörtbröd.jpeg

Julsenap /Christmas Mustard

Hemmagjord senap, det är väldigt gott!

img_2418.png

Julsill / Pickled Herring

Jag äter inte själv sill, men jag gör det åt de som tycker att det ska finnas på julbordet.


Rödbetssallad / Beet Farrago

Riktigt gott med olika röror på julbordet till köttet och grönsaker


Omelett med räkstuvning / omelette with shrimps

Mamma gjorde alltid en omelett med räkstuvning och en med  champinjonstuvning till julbordet. I år nöjer vi oss med räkstuvning 😊


Hjärtformade fröknäcke / Heart-shaped seed crackers

Riktigt gott med lite salta knäcken på julbordet.


Aprikos- och glöggmarmelad

Inte en traditionell rätt, heller ingen jag haft på julbordet innan, men gjorde den i år och den är supergod och passar perfekt på julbordet.

Nu hoppas jag ni fått några förslag på goda rätter till julbordet som ni kan få nytta av. Allt paleo eller lågkolhydratanpassat och där det eventuellt finns mejerier kan man alltid utesluta eller byta ut dem.

Önskar alla en riktigt God Jul! ❤️

Kommentera

