”Kan jag, kan du!” 

Under alla år jag varit överviktig har jag läst den ena efter den andra framgångsberättelsen där personen ifråga säger att de ”bara bestämde sig” och ”kan jag kan du”.

Det där har gjort mig nedstämd ibland. Jag har ju bestämt mig! Varför sker inget då?
Jag har ätit enligt paleo sen 2012, mer seriöst sen 2014. Sen har jag haft dåliga perioder också. Jag har bestämt mig, jag har kunskapen, men vågen rör sig knappt. Varför?

image.jpeg

Jag i Bergsfjord (nord Norge) för ett par år sen

Jag har gått ner några kilon, upp några kilon. Tränat, försökt få bukt med sömnen, äta mindre, äta mer, stressa mindre…men resultaten har uteblivit.

Jag lyssnade jag på några podcasts där den fantastiska Anders Lönedal intervjuades (Hälsosant och 4health med Anna Sparre) och kände att det han och hans kollega Linda berättade var ju om mig! De beskrev mig perfekt.

Jag kontaktade Anders och fick en tid för att komma och träffa honom. Det blev en mycket upplysande träff där jag kände att jag äntligen fick en del svar på de många frågor jag haft genom åren.

Varför kan inte jag gå ner i vikt när ”alla andra” som äter som jag gör det?
Varför sover jag inte fastän jag äter bra, tränar och får i mig omega 3?
Varför känns benen som tyngder och varför känns det som jag går i sirap?
Varför gör hela kroppen ont?
Varför är det så obehagligt att andas genom näsan och varför känns det som att jag inte alls får luft när jag gör det?
Är jag bara lat och därför fet som många påstår?
Varför har magen plötsligt börjat svälla upp så mycket när jag förut kunde hålla den i schack även om ben och rumpa växte?
Varför svullnar min kropp bara nån timme efter att jag stigit upp och varför blir händerna som tjocka korvar när jag går ut och går?
Hur kommer det sig att jag fått så otroligt mycket celluliter och att jag börjar få det på armarna, ve och fasa?

Svar: Mitt lymfatiska system fungerar inte som det ska och jag har lipödem.

Enkelt svar, men en komplex och lång tillfrisknadstid.

image

Lipödem i olika stadier

Det lymfatiska systemet är lite invecklat, men otroligt viktigt för oss och fungerar det inte som det ska kan man få många oväntade och jobbiga bieffekter.

Jag kommer att skriva mer om det lymfatiska systemet i kommande blogginlägg.

Men för nu vill jag bara säga följande:

Det handlar inte bara om ”Kan jag, kan du”.
Det handlar inte heller om att ”röra på sig mer och äta mindre”.
Vissa kan inte äta sig ner i vikt.

Jag har bestämt mig. Det kommer att ta mycket lång tid och mycket arbete från min sida. Men nu ska jag väl ändå få ordning på min kropp en gång för alla!?!

Önskar alla en trevlig helg!

 

Mer läsning om det lymfatiska systemet:

Det lymfatiska systemet – del 1

Det lymfatiska systemet – del 2

Det lymfatiska systemet – del 3

Min lymfatiska resa – del 1

Min lymfatiska resa – del 2

image.jpeg

Min systerdotter och jag för några år sen 💕

Kommentera

