Tzatsiki på kokosyoghurt / Tzatziki with Coconut Yogurt

Jag ÄLSKAR tzatsiki.

Ett starkt minne jag har är när jag bodde i nord Norge och min syster och jag lagade tzatsiki och bakade bröd. Detta hände med jämna mellanrum och så åt vi det som fredags- eller lördagsgott. Mums!

Sen jag började äta paleo har jag gjort tzatsiki på majonnäs, men jag saknar den syrliga smaken (även om den finns där någorlunda i majonnäs baserad tzatsiki pga citronen).

Nu har jag prövat tzatsiki på kokosyoghurt. En riktig hit!

(Recipe in English below)

 

Ingredienser:

  • 3 dl kokosyoghurt
  • 0.5 gurka
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk olivolja
  • salt och vit- och svartpeppar
  • (ev. Lite honung)

Så här gör du:

Riv gurkan och lägg den i ett durkslag.

Blanda kokosyoghurt med pressad vitlök, olivolja och eventuellt lite honung. Smaka av med salt och vit- och svartpeppar.

Krama ur så mycket vätska du kan ur gurkan och blanda sen ner den i yoghurten.

Låt tzatsikin stå en stund innan du serverar den så att smaken hinner sätta sig lite. Godast är den faktist efter några timmar eller en dag.

Det är också gott med dill i tzatsikin!

Enjoy!

__________________________________________________________________

Ingredients:

  • 300 ml coocnut yogurt
  • 0.5 cucumber
  • 1-2 garlic cloves
  • 1 tsp olive oil
  • salt and white and black pepper
  • (perhaps some honey)

Directions:

Grate the cucumber and put it in a strainer.

Mix coconut yogurt, crushed garlic, olive oil and maybe some honey if you think the tzatsiki needs it. Taste with salt and white and black pepper.

Squeeze as much liquid as you can out of the cucumber, then mix it with the coconut yogurt.

Let the tzatsiki sit for a while before serving. It tastes the best if it sits for a few hours or over night.

Adding dill to the tzatsiki take it to a totally different level. Amazing!

Enjoy!

 

Kommentera

