Min lymfatiska resa – del 1

Jag tänkte att det kanske är intressant för er att följa min resa när jag försöker få iordning på mitt lymfatiska system?

Egentligen kan man säga att del ett är det här inlägget.
I det här inlägget tänkte jag skriva om vad jag gjort mellan min första och andra träff med Anders Lönedal på Coolmind och vilka effekter jag känt samt krämpor jag upplevt.

Sen kommer jag också att skriva om min partners resa. Vi har nämligen helt olika problem. Jag har för mycket koldioxid i kroppen, han har för lite. Så får ni en inblick i båda delar.

Då dyker vi!

snapseed-191

Jag har alltid haft stora ben och rumpa. Mormor var likadan och jag trodde att jag bara genetiskt skulle se sån ut. Nu skulle jag väl det iom att ödem kan vara ärftligt, men jag hade ju ändå inte behövt hamna i den h’r situationen.

Jag kom i kontakt med Anders Lönedal på Coolmind och bestämde mig för att åka och träffa honom. Vad hade jag att förlora!?!

Mitt besök hos Anders:

Anders sa att han direkt såg på min kropp att jag hade stopp i det lymfatiska flödet. Lymfvätska som stagnerat och fylls på i benen och blir som ett hårt proteinrikt fett. Inga sura miner, det går att få bukt på. ”Men det kräver sin kvinna!” som Anders säger. 😊

Jag visste att jag måste ge detta mitt allt. Jag måste jobba hårt för att se resultat.

Anders kollade mina koldioxidhalter och skulle även kolla temperatur i fingrarna samt min puls. Men min kropp var så spänd och ”sönderstressad” att temperaturen i händerna var för låg för att hans apparat skulle kunna läsa det och pulsen gick inte heller att läsa. Däremot kunde han kolla koldioxidhalten i kroppen vilken lågt alltför högt.

Referensvärdet för koldioxid ligger mellan 4.7-5.3. Mina värden låg som högst på 6.6. Inte så bra. Där hade jag i alla fall en referens att jobba mot och bli friskare.

mig-sja%cc%88lv-700x700

Anders Lönedal – Coolmind

Övningar att göra:

Anders lärde mig att andas rätt (läs mer om det här). Jag är trumpetare sen åk 3 i småskolan och spelade i ca 15-20 år. Men nu har jag inte spelat på många år. Anders menade på att min kropp då egentligen vet hur man ska andas, den har bara inte ”fått” andas så på länge och ”glömt bort”. Jag har ju inte andats rätt och säkert inte andats rätt mellan spelningar heller under den tiden jag spelade dagligen. Men att jag i alla fall har använt diafragman vid både trumpetspelandet och sång har kanske räddat mig från att bli sjuk eller sjukare tidigare i livet. Vem vet?

Anders tips till mig var att andas morgon och kväll och att inte träna kondition. Med så mycket koldioxid i kroppen kommer jag inte svara bra på konditionsträning. Jag har som en konstant mjölksyra i kroppen. Och det märker jag! Minsta träning ger mig träningsvärk, att gå uppför trappor ger mjölksyra och värk i vaderna och om jag får för mig att springa får jag såna kramper i höger vad att det kan göra ont i nån vecka efteråt.

Med dessa tips från Anders for jag hem mot Göteborg otroligt upprymd och glad att ännu en pusselbit fallit på plats i min resa mot ett hälsosammare liv.

slide_2

bild från slideplayer.se

Göra övningarna hemma:

Jag började andningsöva morgon och kväll. Glömde nån morgon, glömde nån kväll. Sen närmade sig julen med stormsteg och mitt upp i stressen glömde jag bort andningsövningarna morgon och kväll. Otroligt dumt. Det var då jag hade behövt dem som mest.

Efter jul blev jag sjuk och kunde inte andas genom näsan på ca 2 veckor, vilket gjorde att jag inte gjorde övningarna då heller.

Sen la jag upp nya rutiner.
Bestämde mig att nu måste jag komma igång ordentligt med andningen om jag ska bli bättre nån gång! Detta resulterade i att jag började gå upp tidigare på morgonen.

Nu ser min rutin på morgonen ut som följer:

  • Sträcka på mig ordentligt
  • Göra andningsövningar
  • Vinkla bäckenet-övningar
  • Göra änglavingar och andas

Rutinen på gymet har sett ut som följer (2-3 ggr/vecka)

  • Vadövningar medan jag andas rätt
  • Göra andningsövningar
  • Vinkla bäckenet-övningar

Rutin på kvällen innan sängdags:

  • Andningsövningar
  • Vinkla bäckenet-övningar

Jag trodde inte jag skulle få så mycket förändringar i kropp och humör som jag fick!

Jag känner mig gladare, kan hantera stress bättre samt att jag kan hantera situationer där saker går fel vilka jag tidigare kunde bli så förbannad och ledsen över. Jag sover så gott även om det fortfarande tar tid för mig att somna och det leder till för lite sömn.

Jag har fått ont i ljumskarna. En molande värk. Samma i ”tjejmagen”. Min kropp är väldigt svullen oxå, men det är ett tecken på att saker och ting har börjat flöda igen.

Med endel frågor i bakfickan for min sambo och jag tillbaka till Anders.
Varför har jag ont? Är det kopplat till mitt lymfatiska system? Har jag mindre koldioxid i kroppen nu eller har jag andats för lite?

Svaren på de frågorna kommer i del 2.

Ha’t gôtt!

Mer läsning om det lymfatiska systemet:

”Kan jag, kan du”

Det lymfatiska systemet – del 1

Det lymfatiska systemet – del 2

Det lymfatiska systemet – del 3

Min lymfatiska resa – del 2

Min lymfatiska resa – del 3

Min lymfatiska resa – del 4

Min lymfatiska resa – del 5

 

2 thoughts on “Min lymfatiska resa – del 1

Kommentera

