Min lymfatiska resa – del 2

I det här inlägget tänkte jag skriva om mitt andra besök hos Anders på Coolmind.
Gav mitt arbete innan vårat andra besök nåt resultat? Och vad ska jag fortsätta med för att må ännu bättre?

Ni kan läsa del 1 här.

Då dyker vi!

img_4222

Anders läser kurvorna från andningen

Jag fick rutin på mina andningsövningar 2-3 veckor innan jag skulle träffa Anders igen. Jag kände mig gladare, kunde hantera stress bättre och sov bättre även om det tog tid att somna. Men jag fick också ont på olika ställen och undrade om detta var normalt eller om jag gjort något fel.

Frågor jag bland annat tog med till Anders var bland annat; Varför har jag ont, är det kopplat till mitt lymfatiska system? Har jag mindre koldioxid i kroppen nu eller har jag andats för lite?

Mitt besök med Anders:

I söndags (29/1-17) besökte jag Anders tillsammans med min partner. Vi började med att kolla mina mätningar av koldioxid, puls och temperatur bland annat. Som ni kan läsa i del 1 så kunde vi inte mäta puls förra gången för att mina händer var så kalla och kärlen så sammandragna. Den här gången kunde det mätas vilken är ett tecken på framgång!

Mina koldioxidnivåer hade sjunkit och det ganska rejält. Jag hade blåst ut för mycket koldioxid. Men detta kommer att räta upp sig när jag fortsätter med övningar. Kroppen ska hitta ”ett behagligt medium”. Förra gången låg mina toppar på 6.6, nu hade de sjunkit till 4.6! Referensvärdet för koldioxid i kroppen ligger på 4.7-5.3.

Anders sa att detta var riktigt bra även om det fortfarande finns saker att jobba på. Jag har en bra grundstruktur menade han, vilket gör att jag hittat musklerna snabbt. När jag tar långa, djupa andetag så ”krampar” musklerna lite vid utandning och det blir ”hackigt”. Detta kräver mer träning i form av djup och långsam andning för att musklerna och hjärnan ska koppla till varandra igen.

koldioxid-i-kroppen_andning

bild från blogg.halsa2020.se

Min värk:

Jag berättade för Anders att jag har värk i ljumskarna och i små kramper i tjejmagen. Detta är helt normalt. Det är så mkt som ska lossna och komma igång igen och det blir som en träningsvärk. Skönt att få svar på frågorna även om jag misstänkte att det var därför jag hade värk.

Jag har även i en lång tid haft väldigt ont i fötterna på morgonen. Speciellt höger fot och speciellt i hälen. När jag går upp på morgonen haltar jag ofta. Samma om jag suttit ner i soffan en längre tid. Anders förklarade den smärtan med att när man sover eller när man sitter länge så fyller benen upp med vätska. Och höger fot är längst bort ifrån vänster ventil vid nyckelbenen som tar 75% av lymfflödet. Därför får jag mest ont i höger fot. Och när jag har gått runt en stund så släpper det mer eller mindre.

En annan intressant grej är att när jag ligger i bänkpressen på gymet så krampar det väldigt ofta på baksidan vid de nedre revbenen, även lite åt sidan. Det fick jag också förklarat med att min diafragma har varit så spänd eller i kramp att det drar mycket inåt där och det har gett mig kramper. Även min psoas muskel är mycket spänd vilket har bidragit. Spännande! Också spännande att just den krampen minskat senaste 2 veckorna på gymet.

Lipödem-smärtdistribution.jpg

bild från lymfterapi.com

Nya övningar:

Jag fick nya andningsövningar av Anders som jag ska göra morgon och kväll och gärna fler gånger på dygnet.

Jag ska lägga mig på rygg på golvet (eller annan plats men för mig fungerar det bäst på hårt underlag).
Jag ska svanka så mycket jag kan på inandning, sen platta svanken så mycket jag kan på utandning medan jag samtidigt aktiverar bäckenbotten. Jag ska dra in hela bäckenbotten, finna rätt teknik så att även ”rumpan” är med i aktiveringen.

lymfmassage_03

Jag finner detta mycket svårt och hittar inte rätt knipteknik för att få med mig allting medan jag sträcker ut svanken. Men övning ger färdighet! Dessa ska göras i ca 5 min morgon och kväll.

En gång i timmen ska jag även ta 4 långa, djupa andetag. Det tar ungefär 1 min och jag kan göra det sittande men även stående om det funkar för mig. Det blir nog den rutinen som tar längst att få in. Redan nu när jag skriver detta har jag varit vaken i 3 timmar och endast gjort mina morgonövningar och missat de djupa andetagen. Bäst att ta en paus från skrivandet i en minut och andas. 😉

Jag ska även se till att min sambo masserar rumpan på mig en liten stund dagligen. Lucky me! Haha!
Nä men det är så att det har samlats mycket lymfvätska där och när det har stelnat har det blivit som lårkakor. Dessa masserar man bort, helst med hjälp av någon, men man kan också sitta på en tennisboll och massera det själv. När de ”kakorna” släpper kommer man att få mycket bättre flöde genom benen bland annat.

När det flödet släpper kan jag börja med lite lätt massage på benen. Även här är det bra at få hjälp, det är svårt att massera benen och andas djupt samtidigt då man lutar sig framåt och magen inte får full plats (iaf om man är överviktig). Så nu har sambon fått uppgifter att göra!

massage-tennisboll-piriform-w800

bild från atlasskolan.net

Förhoppningar:

Jag hoppas att jag känner att det börjar släppa lite nu. Senaste tiden har jag känt mig så svullen och inga kläder passar. Jag önskar att jag ska börja se att benen och rumpan minskar i omfång (ska mäta också) samt att känslan av att inte vara så svullen försvinner.
Jag hoppas också att mina koldioxidnivåer stabiliserar sig på en glad medium.

En uppdatering kommer om nån vecka. 🙂

Ha’t gôtt!

 

Mer läsning om det lymfatiska systemet:

”Kan jag, kan du”

Det lymfatiska systemet – del 1

Det lymfatiska systemet-del 2

Det lymfatiska systemet-del 3

Min lymfatiska resa – del 1

Min lymfatiska resa – del 3

Min lymfatiska resa – del 4

Min lymfatiska resa – del 5

 

Kommentera

