Boosta din fertilitet

Genom min egna resa mot bättre hälsa, och genom att hjälpa andra med deras resa, har jag blivit mer och mer intresserad i hormoner, fertilitet, träning, naturlig rörelse, det lymfatiska systemet och hälsa före, under och efter en graviditet, samt amning och barns hälsa.

Jag har lyssnat på åtskilliga podcasts i ämnet, jag har läst flera böcker, jag läser till doula och ska gå en hormonkurs för att få mer kunskap inom dessa områden.
Detta är verkligen något jag brinner för!

Nu tänkte jag dela med mig av lite kunskap i en serie av blogginlägg om kvinnors hälsa, fertilitet, graviditet och amning.
I den första delen vill jag prata om just fertilitet, hur du kan boosta den vare sig du vill ha barn nu eller om några år. Lite att tänka på och hur olika saker i vår omgivning påverkar oss.

snapseed-113

En bra kost är en bra start för att boosta sin fertilitet

Läs gärna mina inlägg om Östrogen och Progesteron, Kvinnor och Träning samt om Testosteron för mer information om kvinnans cykel samt hur hormonerna fungerar. Jag går inte in i detalj hur kvinnokroppen fungerar i detta blogginlägg, därför är de länkade inläggen bra att läsa.

Tyvärr är det fler och fler som blir ofrivilligt barnlösa idag och många är kvinnor som kommer på senare i livet att de vill ha barn. Men den ofriviliga barnlösheten kryper ner i åldrarna och det är inte bara kvinnans fertilitet och ålder som spelar roll, mannen har också ett stort ansvar, något som ofta glöms bort. När ett par kämpat med att få barn är det ofta kvinnan man kikar på först. Vad är ”fel” med henne? Och jag tror också att kvinnor tar på sig den rollen: ”det måste vara mitt fel”.

Vare sig en kvinna och man vill ha barn snart eller om några år så kan man hjälpa systemet att bli mer redo och friskt för att skapa ett barn. Det är faktist bra att både mannen och kvinnan börjar förbereda sina kroppar för att göra ett barn ett tag innan man sätter igång med förökning för barnets hälsas skull samt dina barnbarns hälsa. För det vi gör idag påverkar ens barnbarn och barnbarnsbarn och så vidare.

Få din kropp i hälsa både spirituellt, mentalt, fysiskt och näringsmässigt. Allt spelar in!
Se till att du har glädje, tacksamhet, sömn och låga stressnivåer i ditt liv. Älska med varandra, njut av varandra och njut av sexet, skapa liv utav kärlek. Och jag vet att det finns de som måste skaffa barn via konstgjord befruktning, men även där är ett kärleksfullt och avslappnat förhållande viktigt såklart.

Det är lättare sagt än gjort att säga till ett par som försöker skapa ett liv att ”tänk inte på det, ha kul och njut så sker det bara”. För många som är mitt uppe i det säger att allt handlar om att bli gravid. Man lever efter sina cykler och bannar mensen varje gång den kommer tillbaka.
Jag ska inte komma här och säga ”slappna av och tänk inte så mycket på det”, utan istället tänker jag att ni kan boosta fertiliteten och kanske koncentrera mer på det medan ni försöker. Skifta fokusen mot något annat helt enkelt.

I boken ”Yes, you can get pregnant”, skriver Aimee E. Raupp att väldigt många som fått diagnosen ”infertil” av sjukvården kan bli gravida och det efter att ha hjälpt kroppen att läka. Hon skriver också att ordet infertil är väldigt negativt och väljer att inte använda det med sina klienter.

fertility.jpg

bild från motherhoodinstyle.net

Vad kan påverka fertiliteten?

Det finns många faktorer som kan påverka fertiliteten, men jag tar upp några stycken här i alla fall.

  • Mannens spermier – man kan säga att om man inte blivit gravid inom 4-5 cykler så kan mannen kolla sina spermier. 30% av fertilitetsproblem beror på mannens spermier, så kolla detta hellre tidigt i er resa mot en graviditet. Det är lite enklare för en man att få spermierna kollade än kvinnans undersökning av sitt reproduktiva system.
  • Hormonellt – exempelvis PMS där kroppen har svårt att shifta från en fas i cykeln till en annan. Kvinnan kan också ha för låga progesteronnivåer vilket påverkar fertiliteten. Även för höga nivåer av östrogen eller testosteron hos kvinnan påverkar och höga nivåer av östrogen hos mannen. Hormonell obalans kan leda till ägglossningsstörning.
  • Autoimmuna sjukdomar – exempelvis PCOS, fibromyalgi, endometrios, sköldkörtelproblem och fel på äggstockarna. Det är tyvärr få inom sjukvården som ser på autoimmuna sjukdomar som en orsak till barnlöshet.
  • Genetiska orsaker – kromosomrubbningar som kan påverka bland annat spermiebildningen.
  • Inflammation i testiklarna eller bitestikel – kan täppa till sädesledarna och kan leda till sterilitet.
  • Kemikalier och anant i vår omgivning – läs gärna detta inlägg om xenohormoner.
  • Stress – vid stress producerar kroppen mer kortisol. Kortisol och progesteron har samma receptorer på cellnivå och vid stress prioriterar kroppen att ta had om stressen, dvs kortisolet. Det betyder mindre progesteron i kroppen vilket kan göra det svårare att bli gravid. Du kan fortfarande ha ägglossning, men progesteronnivåerna kan vara för låga för att hålla graviditeten.

Autoimmuna sjukdomar och inflammatoriska tillstånd:

Som ni kan se ovan så finns det flera orsaker till ofrivillig barnlöshet, men jag vill landa lite på detta med autoimmuna sjukdomar och inflammatoriska tillstånd. De kan komplicera en graviditet, leda till missfall och kan påverka barnet. Ovarialsvikt, när man hamnar i klimakteriet vid alldeles för ung ålder, är faktist också ett autoimmunt problem.

Vid autoimmuna sjukdomar attackerar kroppen sig själv och blir man gravid kan kroppen attackera embryot då det är en främmande kropp.

Det är viktigt att jobba med sin autoimmuna sjukdom, äta sig frisk. Du behöver inte bli helt frisk innan du planerar barn, men det är viktigt att i alla fall vara på väg!

Att följa en autoimmun paleokost kan vara den rätta vägen för många. Det är en striktare version av paleo där man även utesluter bland annat ägg, potatisväxter (som paprika, tomat, aubergine, chili och potatis), nötter, frön, alkohol och sötningsmedel. Läs gärna här för med information om AIP kost.

Toxiner i vår omgivning:

Många fertilitetsproblem idag beror till dels på olika kemikalier och toxiner i vår omgivning. Allt från vad du äter, vad du tvättar dig med, har på dig, parfym, möblerna i hemmet, avgaser… allt påverkar oss.
Läs gärna det här inlägget för mer information om detta och hur det påverkar oss.

xenohormoner.png

Lära sig mer om sin cykel:

Tyvärr är det alltför många kvinnor som inte känner till sin cykel. De får mens var tredje/var fjärde vecka…det är allt.

Jag skriver mer om cyklerna här, men tänkte ge en lite snabb förklaring här också.

För att göra det enkelt ser vi på cykeln som 28 dagar lång, viket är genomsnittslängden för en kvinnas cykel.

Menstruationsfasen: Den kvinnliga cykeln startar vid menstruationens första dag. Östrogen och progesteron dalar några dagar innan mensen börjar och man kan bli tröttare, mindre fokuserad och reaktionstiden och musklernas återhämtning hämmas. Varar i 5-7 dagar.

Follikelfasen: Östrogenet och det follikulärstimulerande hormonet ökar lite. Detta stimulerar hjärnan och vi blir mer klara, innovativa och vill pröva på nya saker. En follikel utvecklas till ett moget ägg. Livmoderslemhinnan byggs upp och förbereder för ägget. Varar i ca 7 dagar.

Lutealfasen: Progesteron och östrogen stiger och livmoderslemhinnan tjocknar ännu mer för att förbereda sig på att ta hand om det befruktade ägget. Ett ägg släpper. Om det blir befruktat reser det ner mot livmodern för att fästa sig. Om det inte befruktas minskar östrogen och progesteron och livmodern gör sig av med livmoderslemhinnan vilket sen leder till menstruation. Denna fas vara i ca 14 dagar.

Detta är enkelt förklarat men visar på ett ungefär hur kvinnokroppen fungerar.
Många kvinnor tror att de kan bli gravida alla veckor förutom under menstruationen. Men det stämmer inte. Det är faktist ett ganska litet fönster öppet när man kan bli gravid. Man brukar säga att man kan bli gravid ca 2 dagar innan ägglossning till 1 dag efter ägglossning. Det ger bara ett fönster på 3-4 dagar. Och även på de dagarna kan det vara svårt att bli gravid. Tyvärr pratas det alldeles för lite om detta i skolorna. Sexualundervisningen fokuserar mycket på preventivmedel och könssjukdomar. I alla fall i min erfarenhet, men det är ju över 20 år sen jag fick sexualundervisning i skolan…

master-cleanse-menstruation-cycle

bild från themastercleanse.org

Äta olika mat under de olika faserna:

Endel tror på att man ska äta olika sorters mat under de lika faserna i cykeln. Jag kan varken säga att det stämmer eller dementera och jag har själv inte prövat detta.

Jag rekommenderar en paleolitisk kost med bra råvaror. Så mycket ekologiskt som möjligt, frigående höns och ägg från densamma, gräsbeteskött och vilt samt vildfångad fisk.

Mat som kan boosta fertiliteten är:

  • ägg – från frigående, glada höns. Innehåller det viktiga folatet samt massor av vitaminer och mineraler.
  • lever – fullt av antioxidanter och B vitaminer. Ät leverpiller om du inte gillar smaken av lever.
  • benbuljong – kollagen är mycket bra för leder och muskler. Det är som ett ”lim” som får barnet att sitta kvar. 😉
  • gröna bladgrönsaker och spirulina – fulla av andioxidanter och B vitaminer. Grönkål, svartkål, spenat, brysselkål och liknande.
  • bra fetter – smör och ghee innehåller bland annat vitmain K som är ett fettlösligt vitamin som förbättrar kvinnans ägg och mannens spermier. Andra fetter är också bra såsom kokosolja och avokado bland annat.

Förutom att äta paleo och mer av det ovanstånde kan man boosta med bra kosttillskott också. Leverpiller och spirulina är nämnt ovan, men även bra doser av en bra omega 3 är viktigt samt D vitamin och probiotika för en hälsosam tarm/mage.

Andra tror på mer specifik kost under cykeln.
Exempelvis:

  • follikelfas – fermenterad mat och groddar
  • ägglossningsfasen – rå mat och juicer
  • lutealfasen  – mycket grön mat för att stabilisera energin och humöret
  • menstruation – mycket fett från kokosolja, avokado, oliver, vildfångad lax etc.

Det betyder inte att du bara ska äta detta, utan äta mer av det under de olika faserna.

Andra tycker man ska dela in cykeln i två och äta i enlighet med de faserna. Detta är vanligt i kinesisk medicin:

  • första fasen – östrogen är dominant vilket är ett kylande hormon. Ät mer salad, morötter, gurka, vattenmelon, rädisor och annan ”kylande” mat.
  • andra fasen – progesteron är dominant vilket är ett värmande hormon. Ät värmande, stark mat såsom lamm, vitlök, peppar, ingefära, gurkmeja, kanel etc.

Vad man än tror på så är i alla fall näringsrik bra mat bra i alla faser av cykeln.

Koffein och fertilit

Kaffe är gott. Jag älskar det verkligen! Men på grund av problem med mitt lymfatiska system har jag dragit ner på det.
Sen insåg jag att mitt beslut att dra ner på kaffe kan ha en inverkan på min fertilitet också på lång sikt, så där slog jag två flugor i en smäll!

Det är inte alla som tror på detta med fertilitet och koffein och jag har ännu inte bestämt mig i frågan. Men har man fertilitetsproblem kan det i alla fall vara en idé att pröva sig fram. Detta gäller inte bara kaffe, men också té, energidrycker, cocoa-cola och annat som innehåller koffein.

Kvinnor håller på energi längre än män för att vi just ska kunna ge näring och energi åt ett växande barn i våra kroppar. Kvinnokroppen håller på vätska längre än manskroppen och därmed tar det längre tid för diverse näringsämnen, kemikalier, toxiner och annat att komma ur kroppen. Ni kanske har hört att toxiner bland annat lägger sig i fettet på människor och djur? Kvinnor har mer fett än män naturligt, och det leder också till att kvinnor sparar på mer otxiner i kroppen dessvärre. Därför är också kvinnor mer känsliga för både alkohol och koffein. Mäns metabolism går snabbare och de kissar ut båda två snabbare än kvinnor och därför kan man säga att de tar mindre skada.

Koffein blir som ett stresspåslag på kroppen vilket gör att extra kortisol släpps ut i kroppen för att se till så att socker går direkt till blodet. Insulinnivåerna höjs och man blir mer sugen på kolhydrater och socker för att blodsockernivåerna sjunker vilket gör att man blir ännu mer sugen. Hela endokrina systemet fokuserar sig på att ta hand om kaffet du precis satte i dig på morgonkvisten och allt annat får liksom vänta…även ditt fortökningssystem.
Kroppen försöker först reparera sig och återgå till det normala när du går och sover.

Koffein har ca 3-6 timmars halveringstid. Det betyder att om du går och sover vid 22 och drack sista kaffekoppen runt 16 så har du fortfarande en hel del koffein i kroppen. En ”normalstor” kopp kaffe är på cirka 135 ml kaffe och innehåller ca 80 mg koffein.
Om du dricker en kopp kaffe kl 16 har du fortfarande ca 67 mg koffein i kroppen vid 19-20 på kvällen. Vid 22 har du fortfarande ca 30 mg koffein kvar.
Det betyder att det är bäst att inte dricka kaffe efter kl 12 på dagen. Men även då har du lite koffein kvar i kroppen vid kl 22.

När du sover med koffein i kroppen påverkar det sömnkvalitéten och du vaknar upp och känner dig inte utvilad. Du vill ha en kopp kaffe kanske? Och så börjar det om igen…

img_4127

Andra tips för att boosta fertiliteten:

  • akupressur – kommer från traditionell kinesisk medicin och sägs kunna hjälpa att få ordning på hormonella balanser. Man kan stimulera blodflödet till de reproduktiva organen och driva ut toxiner. Här kan ni läsa mer om det och lite om hur man gör.
  • ricinolja – det gäller att använda detta vid rätt tidpunkt i cykeln, INTE efter ägglossning då det kan leda till missfall. Använd det under själva menstruationen.
    Använd det på nedre delen av magen. Lägg en oöm bit av tyg över oljan som du smort på och en varm riskudde eller liknande ovanpå det. När riskudden svalnat är du färdig. Gör detta 3-4 gånger under menstruationen. Detta hjälper med blodklumpar genom ett bättre bloflöde vilket i sig leder till en mer hälsosam cykel och bättre miljö i livmodern.
  • mindset – det låter säkert cheesy, men positivitet föder positivitet och negativitet föder densamma. Är man mitt uppe i en tung period där man jobbar på att bli gravid kan detta låta för enkelt för att vara sant, men det spelar en stor roll. Långvarig stress är inte bra för kroppen då den ser till att de livsuppehållande organen fungerar men resten får ligga lite i baktanken så länge, även de reproduktiva organen. Marc Sklar, som bland annat har en onlinekurs på youtube som heter Supercharge your fertility in 6 weeks sa att alla borde leva 80% i nuet, 10% i det förflutna för att lära sig från det och 10% i framtiden för att ha något att se fram emot och planera för.

PCO/PCOS och endometrios

Många som får diagnosen PCO/PCOS och endometrios får också veta att de kommer att få svårt att bli gravida. Det är inte speciellt upplyftande statistik över hur många som blir gravida naturligt när de lider av detta.
Men det går att öka sina chanser att bli gravid!

Alisa Vitti från FloLiving har själv PCOS och var 37 år gammal när hon blev gravid helt utan hjälp från fertilitetskliniker/läkare. Hon började tidigt att äta bättre och göra allt hon kunde för att naturligt öka sina chanser att kunna bli gravid när den dagen kom.

Jag har hamnat i stormen flera gånger när jag påpekat för kvinnor med PCO/PCOS eller endometrios att de kan öka sina chanser att bli gravida naturligt. Jag förstår att det är en öm tå, men många tror blint på läkare och vill inte ta steget mot att naturligt läka sin kropp. Det kanske tar längre tid, men kan vara väldigt givande på vägen då man lär sig otroligt mycket om sig själv.

Jag kan rekommendera att man tar prover för att se vilka hormonella obalanser man har. Utefter det kan man sen tillsammans med en terapeut eller rådgivare inom funktionsmedicin få hjälp att tweaka sin kost och livsstil för att öka sin fertilitet naturligt.
En paleolitisk kost i grunden är bra, men sen finns det variationer som är olika från person till person. Jag har läst mig till att en riktigt strikt diet och snål på kolhydrater inte är så bra för de med PCOS. Man ska fortfarande hålla sig borta från de värsta kolhydraterna men inte vara superstrikt med exempelvis rotfrukter och liknande kolhydrater.
Det kan också vara bra att dra ner på proteinet. För mycket protein kan hämma SHBG produktionen i kroppen (Sex Hormone Binding Globuline) vilket de med PCOS behöver mer av för att få ner testosteron nivåerna. Var inte rädd för protein! Men överät det inte heller.

Som sagt, ta hjälp av experter på PCO/PCOS och endometrios för bästa effekt.

Vitamin D och fertilitet:

Vitamin D är ett hormon som produceras från hudens exponering av solljus. Studier har visat att runt 90% av kvinnor som har fertilitetsproblem har för lite vitamin D i kroppen. För lite vitamin D i kroppen ger för mycket östrogen säger forskarna samt låga nivåer av testosteron hos män. Detta leder till fertilitetsproblem hos både män och kvinnor. Det leder också till lägre sexdrift, så att folk blir mer lustfyllda på våren är inte så konstigt egentligen.

Att få i sig bra doser med vitamin D hjälper dig att regulera blodsockernivåerna vilket är bra för att ett balanserat blodsocker påverkar om kvinnan får ägglossning varje cykel eller inte. Vitamin D hjälper också till vid autoimmuna sjukdommar och dessvärre är det ju många med autoimmuna sjukdomar (kvinnor OCH män) som har problem med sin fertilitet.

Så ut i solen med er under maj-augusti månad, UTAN solskydd då de hindrar strålarna från att tränga in i huden och sen producera det viktiga vitaminet. Ta tillskott från september till april. Endel kan behöva äta tillskott även mellan maj-augusti trots sommarmånaderna för att de inte spenderar tid ute under de timmarna på dygnet då kroppen kan ta till sig de viktiga strålarna (ca mellan 11-13). Du kan ta en mindre dos tillskott på sommaren och en större dos under resten av året.

fertilitet11

bild från graviditet.dk

 

Om det är nåt av allt som jag skrivit ovan som du kan göra för att boosta din fertilitet är det att äta bra, träna, motionera, få tillräckligt med sömn och ordna upp i ditt liv för att minimera stress. Då kommer du långt.

Lycka till!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s