Min lymfatiska resa – del 3

I det här inlägget tänkte jag skriva om tiden innan mitt tredje besök hos Anders på Coolmind.
Jag fick nya andingsövningar av Anders på möte två och min sambo fick i uppgift att hjälpa mig med lite ”tryck och kläm-övningar”. Hur har det gått?

Länkar till tidigare inlägg hittar ni längst ner.

Då dyker vi!

Stretchövningar är oxå viktigt

Nya övningar:

Jag fick nya övningar av Anders på besök nr två. För att läsa mer ingående vilka de övningarna var, läs det här inlägget.

  • Andningsövningar tillsammans med svank och bäckenbottenövning
  • Djupandas en gång i timmen
  • Massage av rumpan samt vaderna
  • Vadövningar med andning

Hur det har gått att göra övningarna:

Den här gången tyckte jag det var oerhört svårt att hitta rätt muskler för att göra övningarna rätt. Det tog gott och väl tre veckor innan jag någorlunda hittat rätt. Det svåra är att platta svanken så mycket jag kan medan jag andas ut och samtidigt kniper med hela bäckenbotten. Det blir att jag istället håller andan, eller att jag andas ut snabbt och sen håller andan för att kunna knipa.

De flesta gånger har jag fått börja med att bara göra svank- och andningsövning och sen hittat bäckenbotten innan jag kunnat kombinera de två.

De första tre veckorna hade jag också svårt att få till djupandning varje timme. När jag suttit på jobb har det helt plötsligt gått tre timmar utan djupandning och vissa dagar har det helt förvunnit ur huvudet.
Till sist blev jag irriterad på mig själv så jag skrev en lapp på jobb att djupandas. Men den lappen blev snart ett med resten av grejerna på skrivbordet så jag fick sätta ett alarm som ringde en gång i timmen. Man får hitta sina knep. 🙂
Det är inte alltid jag kan göra övningarna precis när klockan ringer i och med att jag sitter i en kassa, men då har jag i alla fall fått en påminnelse.

Sambons knådande av min rumpa blev inte heller dagligen. Han gjorde det snällt när jag kom på att påminna, men det blev snarare var tredje, eller var fjärde dag. Samma med vaderna.

image

foam roller

Det är så skönt när sambon tar mina vader! Han använder en foam roller och så andas jag in och när jag andas ut rullar han foam rollern med ett lätt tryck från foten och upp till knävecket. Det kan dock göra fruktansvärt ont!
Första gången vi gjorde detta var helt otroligt. Han gjorde det på ena benet och sa att det måste vara en synvilla men den vaden såg ut att ha minskat i jämförelse med den andra vaden. Jag reste mig upp och kollade i spegeln (vi gjorde detta på gymet) och jag såg också en skillnad!
Efter att han rullat båda vaderna kittlade det behagligt i dem och när vi sen gick mot spårvagnen gick jag som på moln! Vanligtvis känns det som att jag alltid vadar i vatten, men den gången var det annorlunda. Vilken frihetskänsla! Känns det alltid så för ”normala”?

image.jpeg

Sambon knådar och pressar på rumpan. Gör oooont!

Hur mår jag nu:

Mellan första och andra träffen hos Anders mådde jag SÅ bra när jag gjort mina andningsövningar regelbundet i två veckor.
Efter andra besöket hos Anders försvann min ork. Jag var konstant trött trots att jag faktist sov bra och mellan 6-8 timmar per natt. På jobb gjorde jag mitt jobb som man ska och lite därtill, men så fort jag kom hem krashade jag helt. Orkade ingenting. Tanken på att behöva laga mat, diska, städa, ta hand om tvätten…allt det fick mig att bli så stressad och bara.. bara ledsen! Så ledsen att jag ville gråta.
Detta behöver ju inte ha att göra med detta med det lymfatiska systemet och mina övningar, men jag kände mig helt slutkörd. Orkade ingenting. Trots det tränade jag 3 gånger i veckan och jag såg fram emot träningspassen, det gjorde jag verkligen. Det var det enda jag hade energi till utöver jobb. Och jag mådde bättre efter träningen också annars hade jag inte fortsatt med det.
Jag tror att detta var hormonellt, samt lite andra motgångar i livet.

Det har gått lite upp och ner i humör och ork sen dess. Jag tror att jag kan vara lite för slutkörd. Jag behöver mer än 6-8 timmars sömn regelbundet.
I helgen som var drabbades jag av yrsel. Rummet snurrade, jag kunde inte fokusera blicken och så kom illamåendet. Jag var på gymet när det blev som värst och jag ville bara kasta upp. Jag gick på toaletten, men de har såna där ”lukta-gott” som sitter i toalettstolen och då blev jag ännu mer illamående så jag fick lämna toaletten. Hela lördagen spenderade jag liggandes i soffan. Satt eller stod jag upp kom yrseln. Söndag gick det bättre och på måndagen var det ok, men kände mig på ett sätt ostabil samt med förkylningskänsla i kroppen. Om detta alls har att göra med det lymfatiska systemet, det vet jag inte. Men det var väldigt läskigt att vara så yr i alla fall, utan att ha varit på en karusell eller nåt.

Jag har fortfarande mycket värk i ”fettet”. Om sambon tar i mina lår lite för hårt eller trycker för hårt vid massage av rumpa eller rullning av vaderna skriker jag rakt ut. Även fettet på armarna och magen gör ont, vilket också är ”lymfatiskt fett”. Men jag gissar på att den värken försvinner när lymfvätskan fått ett mer hälsosamt flöde.

Jag måste säga att de här veckorna tagit på mig psykiskt. Jag har varit extremt svullen och knappt känt igen mig själv. Vissa dagar har jag velat bara ge upp och ansöka om en operation både av magsäcken och fettsugning. Men jag vet att det är att ta ”the easy way out” och att det orsakar ännu fler problem med det lymfatiska systemet och andra funktioner i kroppen. Är bara så trött på att äta rätt, träna och inte bli mindre. Jag har snarare gått upp 3-4 kilo de senaste veckorna. Det mesta är nog vätska, men det känns himla deppigt när vågen pekar uppåt och inte neråt. Ni vet hur det är. 🙂

image

Detta är jag, hela sanningen, ingen redigering. Inte så kul att se, men det ska bli bättre. 😊🌟

Om nån vecka ska vi åka och träffa Anders igen. Det ska bli skönt att se om jag tagit ett steg framåt eller bakåt och se vad mer jag kan göra för att sakta närma mig mitt mål.
Jag återkommer efter mitt tredje besök hos Anders.

Ha en fin dag!

Tidigare inlägg i ämnet:

”Kan jag, kan du!”

Min lymfatiska resa – del 1

Min lymfatisksa resa – del 2

Min lymfatiska resa – del 4

Min lymfatiska resa – del 5

Det lymfatiska systemet – del 1

Det lymfatiska systemet-del 2

Det lymfatiska systemet-del 3

Kommentera

