Hälsohomoner

Det är med stolthet, nervositet och lycka som jag vill presentera en podcast som jag gör i samarbete med Annika Malm från Clean Eating by Annika!

Den heter Hälsohormoner och kommer att handla om just hälsa, hormoner och allt som hör där till.

Nu finns första avsnittet ute!

hälsohormoner

Hälsohormoner kommer att handla om kost, stress, sömn, träning, motion… och precis allt däremellan!
Vi kommer att fokusera endel på kvinnors hälsa, som viktnedgång/uppgång, fertilitet, graviditet, amning och även barns hälsa, samt mannens hälsa. =o) Det blir ju nästan allt som ni förstår, men det är för att allt vi gör, hela tiden, varje dag, påverkar oss och därför våra hormoner.

Vi kommer att ha avsnitt där Annika och jag pratar, men också gäster i podden.

Hur kom podden till?

Jag har länge velat spela in en podcast. Och ju mer mitt intresse för kvinnan och hennes hormoner ökade, desto mer visste jag att jag ville spela in en podd som koncentrerade sig lite mer åt kvinnan.

Jag funderade inte länge innan jag visste vem jag ville göra podden med, Annika!
Så jag kontaktade Annika och hon var på med en gång. Vilken lycka!
Arbetet med podden satte igång nästan med en gång. Det var research om vilken mikrofon som var bäst, vilka program som fungerade bäst både när vi spelar in i samma lokal och via Skype. Sen kikade vi på namn, gäster och ämnen.

Precis efter jul hade vi vårat första riktiga möte kan man säga, och det var även första gången Annika och jag träffades! Jag måste säga att vi klickade direkt och inte kunde vi sluta prata heller. Gott betyg. =o)

Vi hade ambitionen att få ut ett första avsnitt redan i januari, men jobb, sjukdomar, resor och annat kom emellan.

Nu har vi i alla fall kommit till skott! Första avsnittet kan du lyssna på nedan eller via iTunes eller acast.

Det är ju inte uteslutande kvinnan som podden handlar om, men vi vill belysa kvinnan lite extra då hon är mer komplex än mannen. Vi tycker att det känns som att många hälsoråd bygger på forskning kring just mannen, exempelvis det här med fasta. Är det egentligen lika bra för kvinnor?

Ljudet är lite sådär i första, andra och tredje avsnittet, men vi arbetar på saken för att kommande avsnitt ska bli mycket bättre!


Hur ofta kommer podden att komma ut?

Vi har inte satt något exakt intervall eller en dag i veckan då podden kommer att komma ut. Men vår förhoppning är att ha ett avsnitt varannan vecka. Sen får vi se om det går att hålla.
De första avsnitten kan komma att komma ut tätare för att vi ska få igång podden och att ni som lyssnar inte ska behöva vänta så länge i början. =o)

Hur kan man kontakta er eller följa podden?

Ni hittar oss på facebook under namnet Hälsohormoner, samt på instagram under namnet halsohormoner.
Ni kan även maila oss på halsohormoner@gmail.com

Kom gärna med förslag på gäster och ämnen samt frågor om det är något ni undrar över från ett avsnitt eller någon fråga ni vill att vi besvarar i ett avsnitt.

 

Vi hoppas att ni kommer att tycka om podden!

Kommentera

