Min lymfatiska resa – del 5

Det är nu 5 månader sen jag började gå hos Anders från Coolmind och få hjälp med mitt lymfatiska system.

När man är mitt uppe i det känner man ibland bara motgångar och tankar som ”jag kommer aldrig att bli bättre” dyker ofta upp i huvudet. Det är just vid såna tillfällen man måste kämpa vidare för att få resultat.

Har jag fått några resultat då? Har jag lyckats stabilisera kroppen sen mitt senaste besök hos Anders?

 

Anders kom till Göteborg idag och då passade vi på att besöka honom.

Jag har haft det lite sådär sen sist vi sågs. Det har känts omotiverat, benen är tunga och styva, maten har gått fram och tillbaka, humöret likaså. Men jag vet också att det har varit andra saker i livet, andra motgångar, som har gjort att det har varit lite sådär.

På förra besöket fick jag i uppgift att fortsätta med mina andingsövningar och att andas samtidigt som jag svankar/inte svankar och aktiverar bäckenbotten. Övningen skulle göras minst två gånger per dag i 7-8 minuter. Detta var en övning jag hade svårt med sen innan, men jag insåg idag hos Anders att jag faktist kan göra den nu! En seger. =o)
Det där med att göra saker i 7-8 minuter på raken låter som jättelite tid, men när man väl lägger sig där på golvet och ska andas känns det som en evighet. Men det är nog min stressade kropp som får lite krupp av att ”bara ligga där”.
Fast faktum är att jag har börjat se den där andningstiden som lite avslappning och meditation. På morgonen får jag tid att samla mig lite inför dagens bestyr och på kvällen får jag tid att reflektera över dagen som gått. En trevlig rutin i vardagen.

Andra uppgifter jag hade fått med mig från förra gången var bland annat att min sambo ska ”knåda” rumpan på mig för att lösa upp olika ansamlingar av vätskor som ligger som lårkakor i rumpan. Även rullning av vaderna skulle vi fortsätta med. Vi har jobbat bra med knådningen av rumpan, men kan definitivt bättra oss där och med rullning av vaderna.
Jag skulle även se till at massera runt brösten där kvinnor har mycket noder för att få igång lymfflödet runt det området och ”förhindra” gäddhäng. Nu har jag typ redan gäddhäng, men jag kan ju förbättra flödet för att förhindra att det blir värre!
Jag tänkte prata med om flödet runt bröst och armhålor längre ner i inlägget.

Att köra styrketräning har hjälpt mig mycket i mitt tillfrisknande. Och att andas rätt när man tränar är oxå viktigt!


Mitt besök med Anders:

Som jag skrev ovan kom Anders till Göteborg idag så vi träffades här.
Vi började som alltid med att jag blir uppkopplad och får sitta och andas en stund för att Anders ska se hur syremättnad, andning, koldioxid nivåer, temperatur och hjärtslag ser ut.
Jag vara lite fram-och-tillbaka, upp-och-ner även idag. Kroppen försöker fortfarande att stabilisera sig. Men kurvorna såg iaf något bättre ut än förra gången.
Min koldioxidnivå är för låg fortfarande och ligger på runt 4. Förra gången låg den runt 3.9 (referensvärde 4.7-5.3). Men det håller på att stabilisera sig.

Anders frågade min sambo om jag har andingsuppehåll på natten, men min sambo sover nog kanske så hårt, han har inte märkt nånting. Däremot gnyr jag mycket i sömnen, men Karl insåg nu att jag gör det mycket mindre idag än när vi träffades. Det är ett gott tecken.

När jag skulle ligga ner och Anders skulle känna så att jag aktiverar hela lungan och diafragman så kände han att något tog stopp under andingen. Jag fick inte luft i hela bröstkorgen om man säger. Stoppet kallas för BH. Japp, ni hörde rätt. Bh:ar sitter ju i regel ganska tajt runt kroppen för att den ska vara ett stöd och hålla upp, men det gör också att det blir för tajt för att man ska kunna använda hela kapaciteten vid andning. BygelBH:ar är värst då de också sitter så tajt upp mot armhålorna. Och nu kommer vi till det där med noderna runt brösten och armhålorna. En BH sitter åt (speciellt bygel-BH) och stoppar upp flödet. Och det i sin tur leder till gäddhäng när lymfvätskan inte får den cirkulering som den behöver.
Det är en anledning till att jag ska aktivera mina noder både runt bröst, armhålor och i ljumskarna varje dag, för att flödet ska komma igång.
Jag slänger nästan alltid av mig BH’n så fort jag kommer hem. Det är av med den och på med myskläder. Jag gillar egentligen inte kläder som sitter åt i midja, lår, armar, vid brösten… Och det är ju bra att jag  slänger av mig detta för att låta kroppen få riktigt cirkulation.
Så tänk på det tjejer! Av med korsetten och låt bröden svinga fria! ;o)
(Även tajta byxor och sånt som sitter åt i midjan för både killar och tjejer är bra att se över då det täpper till flödet).

Anders (eller hans kollega Linda) tipsade om en amnings-BH från Lindex som tydligen har bra stöd men ingen bygel! Så jag får nog shoppa nya BH:ar i påsk. Lucky me…

En typisk amnings-BH (Lindex)


Nya övningar:

Alla dessa övningar med svanken har gett resultat! Min psoasmuskel är inte ligga spänd längre utan det konstanta ”krampandet” av den muskeln har släppt. Det ger resultat i min svankning även om jag har mycket kvar att jobba med det.
Jag använder också hela lungan nu, kroppen har hittat rätt muskler att använda vid andning. Nu ska jag fortsätta med svank-andingsövningarna och att aktivera bäckenbotten samtidigt, men jag behöver inte svanka lika mycket i övningen längre. Hjärnan och musklerna både vid andning och ”knip” ska hitta varandra. Kroppen måste göra det till en rutin, till en rörelse som funkar utan att man tänker på det.

Jag ska fortsätta andas morgon och kväll, men det är mer viktigt att göra det ofta än att göra det i flera minuter per gång. Så förutom morgon och kväll är det bra att få in andningsövningarna flera gånger per dag. Jag kan känna att det är svårt att få in hela bäckenbotten/svanövningarna på jobbet, men jag kan i alla fall stå upp och djupandas och aktivera diafragman bland annat samtidigt som jag aktiverar bäckenbotten.

Fotvalvet är som en pump som även aktiverar vaderna! Skor med för mkt inlägg för hålfoten förhindrar den naturliga rörelsen i foten och i benet


Förhoppningar:

Nu gäller det att jag arbetar mycket hemma, är ihärdig och verkligen ser till att kroppen får denna andning till en naturlig rörelse i kroppen.
Därför ska jag inte träffa Anders på en stund, eller i alla fall kanske 2 månader.

Min förhoppning är att min kropp ska stabilisera sig under den här tiden, att kroppen ska börja släppa på vätska och därmed även kilona och att när jag träffar Anders nästa gång går jag därifrån med ”flying colors”. =o)

Det är vår och ljusare och det gör alltid att jag känner mig lite gladare. Mer ti i naturen, mer tid med vänner och familj och även mer egentid för att andas och ”meditera”. Det är mina förhoppningar innan jag ska träffa Anders igen i sommar.

Önskar alla en fortsatt fin vecka och en Glad Påsk!

Ha’t gôtt!

 

Tidigare inlägg i ämnet:

”Kan jag, kan du!”

Min lymfatiska resa – del 1

Min lymfatisksa resa – del 2

Min lymfatiska resa – del 3

Min lymfatiska resa – del 4

Det lymfatiska systemet – del 1

Det lymfatiska systemet-del 2

Det lymfatiska systemet-del 3

Det lymfatiska systemet – del 4

2 thoughts on “Min lymfatiska resa – del 5

Kommentera

