Stress

Idag tycker jag man hör ordet ”stress” överallt.
Man är stressad på jobbet, stressad att hinna med så mycket som möjligt på fritiden, stressad över semester, att laga mat, att inte hinna laga mat, att barnen har en massa aktiviteter efter skolan, att bli omtyckt, bekräftad, passa in och att prestera på jobbet, ha ett perfekt hem med de perfekta barnen och härliga släktmiddagar…

Kanske man istället ska kalla det rädsla? En rädsla att inte passa in, att inte få en bra semester, att inte duga på jobb eller ha det perfekta huset?

I det här inlägget tänkte jag klura ut lite vad stress är och vad som händer i kroppen när vi stressar, både vid akut stress och kronisk stress.

stress_02.png

Akut stress och kronisk stress:

Människan är byggd för att klara av stress, i alla fall en akut stress som när hon blir jagad av en tiger, familjen blir hotad eller andra akuta stress situationer. Då gör stressen så att vi blir super alerta och hör bättre och ser bättre samt att blod går till musklerna så att vi ska kunna springa fortare eller bli starkare. Allt är mycket finurligt ordnat för att vi ska klara av detta.
Samtidigt låter kroppen vissa funktioner vila medan stressen tas om hand om, exempelvis matsmältningen, fortplantningen och liknande ej livsuppehållande funktioner.
Men vad händer då om man blir kronisk stressad och dessa funktioner ”vilar lite” alldeles för länge?

När man stressar en längre period kallas det för kronisk stress. Minsta lilla brukar få de kroniskt stressade ännu mer stressade och lättirriterade. Kroppen är alltså i konstant stress och det betyder att man börjar få problem med magen, olika inflammatoriska sjukdomar, svårt att bli gravid, immunförsvaret överbelastas ofta och man drabbas av den ena förkylningen efter den andra. Värk, förkylningar, trötthet etc är kroppen sätt att skrika till dig att VILA! Den har gett dig signaler innan för att ta det lugnt, men dem signalerna ignoreras ofta när man är i en nedåtgående spiral av stress.

untitled.png

bild från blogg.halsa2020.se

 

Kroppsvätskor minskar i kroppen vid stress:

Ett av kroppens försvar vid stress är at minska på kroppsvätskorna eller att låta de koncentreras mer på andra ställen i kroppen – exempelvis de livsuppehållande organen och musklerna.

  • Blodet – lämnar de yttre hudlagren för att åka till muskler hjärta och andra livsuppehållande organ. Det i sin tur kan leda till torr och kall hy, eksem, psoriasis, torra armbågar och liknande. Även mindre blodtillförsel till penis.
  • Mag- och tarmsystemet – här minskar vätskorna vilket leder till olika problem med mage och tarm. Vätskan i magsäcken minskas och det kan leda till bland annat sura uppstötningar. När maten sen kommer ner i tolvfingertarmen finns det inte tillräckligt med enzymer som saxar sönder vår mat och det leder till att för stora bitar transporteras vidare till tjocktarmen. I tjocktarmen kan det antingen bli liggande för länge och tjocktarmen drar ut vätskan ur maten vilket gör att avföringen blir hårdare och hårdare och endel får förstoppning. För andra leder det till diarréer när kroppen skyndar sig att fylla på med mer lymfvätska i tarmarna för att skölja de rena snabbt.
  • Torra slemhinnor – i både underliv och munnen. Ni kanske själva har känt hur torr man bli i munnen när man ska hålla föredrag eller liknande…? Det är en stresssignal som slår på. Slemhinnorna i näsan och ögonen minskar också så du får torr näsa och torra ögon.

Kortisol – vårat stresshormon:

Jag har skrivit en del om kortisol i inlägget om sömn som du kan läsa här.

Vid stress höjs kortisolnivåerna vilket är normalt och ofarligt vid akut stress, men vid långvarig stress börjar kortisol bryta ner kollagen i kroppen vilket är det protein som hjälper till att hålla din hud slät och dina leder smorda bland annat.

Kortisol produceras av kolesterol i binjurarna och hjälper bland annat till att reglera blodsockret och se till att det hålls ett jämnt blodtryck i kroppen. Det är hypotalammus och hypofysen som reglerar produktionen av hormonet i kroppen.

Kortisol och progesteron har samma receptorer på cellnivå. Det betyder att om du är långvarigt stressad så prioriterar hela tiden kroppen att ta hand om stressen, ta hand om kortisolet och det leder till att progesteronnivåerna sjunker. Kvinnan kan fortfarande ha ägglossning men det kan vara svårare för en graviditet att “hålla”. Andra könshormoner påverkas oxå, men först påverkas alltså progesteronet. Vi får högre nivåer av de anabola hormonerna östrogen och testosteron för vi ska kunna springa snabbare och bli starkare (springa ifrån en tiger och kunna försvara oss själva). Kroppen är finurlig.

Det lagrar även in fett i buken, det så kallade farliga fettet. Detta är en försvarsmekanism i kroppen för att den ska ha energin lättillgänglig vid långvarig stress.
Kortisol bryter ner leverglykogen till glukos och även muskelmassa för att omvandla det till glukos vilket sänker insulinkänsligheten. Så förhöjt kortisol i och med stress leder till insulinkänslighet. Vid sänkt insulinkänslighet behöver kroppen frisätta mer insulin för att kontrollera blodsockret när vi äter och det leder till ökad fettinlagring och övervikt, och övervikt leder till ännu sämre insulinkänslighet som leder till mer övervikt. Det blir en dålig spiral helt enkelt. Därför säger man ofta att stress leder till övervikt.

Ett första tecken på stress kan vara trötthet. Men du kanske inte lyssnar på den signalen. Alla är väl ändå trötta nuförtiden? Eller det tillhör årstiden.
Du tar piller för att orka, för att sova, för att prestera.
Ju tröttare och mer stressad du är desto sjukare är kroppen och det leder till funktionella störningar, dvs att kroppen är hel, men ingenting fungerar och sjukvården hittar inget fel med dig. Det blir då som jag skrev ovan en kronisk stress som leder till värk , förkylningar, trötthet etc och kroppen ger dig inte bara trötthet som signaler att vila utan nu skriker den verkligen VILA! Vad många gör då är att ta lite värktabletter eller kasnke besöker läkare för mer mediciner. Men det är som många säger, det är inte brist på läkemedel eller värktabletter som gör att du har ont eller är stressad. Orsaken är en annan och det är DEN man måste ta tag i.

shutterstock98406374.jpg

kortisol

 

Vad händer fysiologiskt i oss när vi stressar?

Vid stress utsöndrar hypotalamus i hjärnan ett hormon som kallas för corticotropin (CRH). CRH signalerar till hypofysen att producera ett hormon som heter Adrenokortikotropt (ACTH – adreno corticotropin hormone), och det hormonet säger till binjurarna att börja producera adrenalin, noradrenalin och kortisol.

Det är detta som är HPA- axeln.

HPA-axeln står för:
Hypothalamus (hypotalamus
Pituitary (hypofysen)
Adrenal (binjurarna)

När kortisolet ligger högt i blodet ska hypotalamus läsa av det och nedreglera utsöndringen av stresshormoner. Men om man har konstant högt kortisol kan hjärnan bli ”okänslig” för signalerna och det leder till att man får inte bara höga kortisolnivåer men även för höga nivåer av CHR och det hämmar produktionen av DHEA som är vår naturliga motpart till stresshormonerna och som ska lugna ner oss. När det sker slutar andra funktioner i hjärnan att fungera och sånt som serotonin, dopamin, oxytocin, könshormoner och tillväxthormoner hamnar i obalans i kroppen. Man kan komma in i en så kallad binjureutmattning, eller man är utbränd, har utmattningsdepression eller hjärnstress.  Hjärnan är i ett stresstillstånd där normala funktioner inte längre fungerar som de ska och kroppen får inte de signaler den behöver för att vi ska orka med vår vardag.
HPA-axeln slutar fungera helt enkelt.

Detta var en ”kort” förklaring, men ni kan ju se hur högt stresspåslag påverkar oss både psykiskt och fysiskt.

16_HPA-axeln.jpg

bild från airi.se

 

Minska på stressen:

Alla har olika sätt att hantera stress (eller inte hantera stress).
Några exempel är:

  • Ät bra och näringsrik mat.
  • Se till att ändra dina sömnvanor så du verkligen får sova länge och gott-
  • Ha bra morgon- och kvällsrutiner.
  • Se över dina relationer – ger de energi eller tar de energi?
  • Planera tid för att ha roligt – saker som GER energi
  • Träna och motionera – men om du mår dåligt av det för att du blir mer stressad så ska du inte träna än. Ta det när andra saker lagt sig på plats.

Anna Hallén sa nåt bra:
Ta en röd penna och en grön penna. Eller din favoritfärg och en färg du inte gillar lika mycket.
Sen tar du din almanacka (helst en traditionell sådan men en digital går kanske också) och går tillbaka ett par veckor och stryker under allt som tagit energi med rött och allt som gett energi med grönt.
Hade du mest grönt eller mest rött i almanackan?
Vad ska du göra åt det?

Kolla på de kommande veckorna i din almanacka och gör samma sak. Har du mest planerat in saker som TAR energi så kanske du får planera in mer saker som GER energi.

Sen kan du kolla detta med jämna mellanrum och verkligen öva dig på att göra saker dsu mår bra av och inte bara jobb och en massa måsten.

En annan bra sak Anna poängterat (hon är bra smart hon Anna) är att dagens stress är egentligen inte den naturliga stressen som vi är byggda för utan snarare saker vi är rädda eller oroliga för.
Rädd eller orolig för:

  • att inte passa in
  • att inte vara tillräckligt duktig i skolan/på jobbet
  • att inte klara av ett prov
  • att inte vara snygg nog
  • att inte få bra betyg
  • att inte duga
  • att semestern inte ska bli bra
  • att man ska bli ensam
  • att barnen inte har kompisar
  • att man inte äter rätt
  • att man inte sover tillräckligt

Det finns så mycket olika saker vi går runt och oroar oss för!
I grund och botten kanske det handlar om acceptans. Att acceptera att man är den man är, att man har makten om sitt eget liv i sina egna händer, och säga till sig själv ”vad är det värsta som kan hända?”

Om ni ser på listan däruppe är det också väldigt mycket negativa ord. Väldigt mycket inte. Vad händer om vi ändrar det tankesättet och säger att vi kan något eller att vi har något eller att göra medvetna val?

Jag…

  • klarar av det där mötet idag
  • jag är duktig i matte
  • har många fina vänner och en familj
  • äter mat jag tycker om och mår bra av
  • väljer att stanna uppe längre ikväll
  • väljer att dricka ett glas vin
  • har en utbildning som jag klarat av
  • har ett jobb jag är bra på
  • kan träna två gånger i veckan
  • väljer att ta en sovmorgon
  • väljer att sitta själv hemma ikväll

Öva på att ta aktiva val. Du måste ingenting! Du väljer att göra det.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s