Platser som ger ro i själen

Jag tror att alla har en eller flera platser på jorden som ger dem ro ända in i själen.
En plats där man kan släppa det mesta av vardagens sus och dus och bara vara.

Jag har ett par såna platser på jorden. Några fysiska platser och några som inte är en plats, bara tid med olika personer.

Efter gymnasiet och lumpen flyttade jag upp till nordligaste Norge där min syster bodde, till en plats som heter Bergsfjord.

Här fann jag ett lugn och började hitta mig själv samt rörde mycket på mig och var relativt hälsosam även om jag fortfarande körde på kaloridieten.

Att vara omgiven av bergen och havet och att känna sig så liten på jorden är en helt annorlunda upplevelse. En jag välkomnar.
Jag åker tillbaka till paradiset så ofta jag kan eller när min syster är tillbaka där (de har nu flyttat) och varje gång infinner sig lugnet och min mage blir även bättre. Man kommer bort ifrån den yttre stressen för där finns verkligen ingenting förutom en liiiten butikk, människor man älskar och en natur som får en att tappa andan.
Sist jag var upp till Bergsfjord hade jag min sambo med mig. Han tyckte det var jobbigt i början att det inte fanns något att göra. Han är van vid att kunna göra saker i stan eller ha sin dator nära och kunna spela när han vill. Men inte här. Vilket var otroligt nyttigt för honom och han har också gett Bergsfjord en speciell plats i hans hjärta efter besöket.

IMG_8315

midnattssol

En annan plats jag älskar är Kalix-Nyborg.
Här ligger familjehemmet på min mammas sida.

Vi for upp till Kalix och hälsade på nästan varje sommar när jag var barn och det var som en liten bit av himmelen varje gång. Min släkt hade både ett hus på fastlandet och en stuga i Kalix skärgård. Det var i skärgården jag trivdes bäst. Fånga småfisk med håven, gå på ”hällerna” vilket var några klippor som slipats släta av vattnet, åka båt, basta och tvätta håret i regnvatten… El fanns det, men vi hämtade vatten i en brunn. Och enligt mina minnen från barndomen i Kalix så sken alltid solen. =o)
Jag har minnen av en gång när vi var på fastlandet och jag vaknade mitt i natten, ljust i huset på grund av midnattsolen och min mormor var inte i sin säng. Jag hörde ljud och smög mig upp. Genom fönstret såg jag att det satt massa människor inne och utanför garaget. Jag smög mig ut på gården och där sitter byborna tillsammans med min mormor, hennes bror och deras kusiner och rensar löja. Kalix löjrom har varit ständigt närvarande under min uppväxt. Jag väckte min bror och vi lekte därute mitt i natten medan de rensade löja.
Det är ett sånt där fint minne jag bär med mig alltid och ler så fort jag tänker på det.

I sommar hoppas vi kunna ta oss upp till Kalix i några veckor. Min syster med familj har tagit över familjehuset vilket jag är otroligt tacksam för! Det betyder att vi kan fortsätta njuta av platsen. Och min mammas kusin har tagit över huset i Kalix skärgård så dit är vi också välkomna att hälsa på. Min sambo njuter också av stillheten i Kalix och vi ser som sagt fram emot att förhoppningsvis kunna komma dit i år igen.

20131010-135245.jpg

Den vackra vedboden i Kalix

20131010-135233.jpg

På tur i skogarna runt stugan i Kalix

IMG_5566

mysstund med min systerson i Kalix

Sen har jag funderat på varför dessa platser ger mig en sån ro? Är det platsen i sig, de underbara minnena eller personerna?
Jag tror det är lite av varje.
Andra platser som får mig att må bra är skogarna i området där jag växte upp, tid med min bror och hans barn, att få umgås med mina föräldrar och ta hand om dem, få vara med min syster och hennes familj samt när hela familjen är samlad. Helt underbart och det sker alltför sällan.
Men jag har en ny familj nu också, eller en större kanske jag ska säga, och även de ger mig ett visst lugn. Jag känner mig hemma i deras sällskap och det är jag verkligen så glad för.
I famnen hos min sambo gör mig också lugn och glad och att få mysa med vår katt, Azur.

snapseed-16

Bästa brodern!

IMG_0162

Mys i barndomsskogarna

IMG_0165

Promenad i barndomsskogarna

Underbara syster med dotter 💚

Vår fina Azur ❤️

Mina föräldrar 💚

I din famn är jag trygg 💛

Dessa är mina ”slices of heaven on earth”. Jag har några småställen i olika skogar och sånt som jag också njuter av, men dessa två har jag själv sett har gett mig ett lugn och ny energi som andra platser har svårt att ge.
Vad har du för platser på jorden som du mår bra på? Platser där det den yttre stressen försvinner och du kan bara njuta?

Ta hand om varandra!

IMG_7935IMG_8128IMG_8134IMG_8133IMG_8393IMG_8215IMG_8164IMG_8216IMG_8218

 

2 thoughts on “Platser som ger ro i själen

  1. Här var det många gjenkjenningsfaktorer 😍
    O gu va jag längtar dit till tider, samtidigt som det kan vara stressande 😊
    Annars dålig på att hitta lugna platser tyvärr!

Kommentera

