Hormonterapeut

Ända sen jag började förstå vad hormoner är och hur mycket de påverkar oss så har jag velat lära mig mer om det. 
I vår fick jag äntligen chansen! 

Jag har läst Therese Renåkers Hormonutbilding och igår blev vi färdigutbildade hormonterapeuter!

Inte trodde väl jag för 5 år sen när jag var som sjukast att jag skulle bli både Lic. Kostrådgivare, Doula och Hormon Terapeut! Det var en sån där dröm som jag tänkte skulle ligga och gnaga i många år. Men så blev det alltså inte. Ibland är jag duktig på att ta tag i saker och ting. ;o)

Det hela började som ni kanske vet med att jag blev sjukare och sjukare när jag bodde i Nya Zeeland. Det finns mycket jag idag kan se som orsaker till sjukdomsförloppet men ett par av dem var det tillsatta fluoret i vattnet och en otrolig stress. Jag var nog nära in i väggen vis fler än ett tillfälle.

Utsikt från huset i Wellington,NZ

 

Min bror fick mig in på Paleo, jag flyttade tillbaka till Sverige, jobbade på en stressfull och nedbrytand arbetsplats och sen stod jag arbetslös och kände att jag ville lära mig mycket mer om kost och hälsa och slå in på en helt annan karriär
Jag läste till kostrådgivare via Paleo Institute som då fortfarande hette mf gruppen.
På den kursen lärde jag känna Therese Renåker som var en utav lärarna på kursen. Vilken pärla av kunskap! Helt otrolig. Hon fick mitt att intresse för hormoner att verkligen blomma ut!


Efter kostrådgivarkursen ökade intresset för hormoner och jag läste allt jag kom över, men jag kände att jag ville lära mig allt mer grundligt och jag är en sån som lär mig mer av diskussioner än av att bara läsa något i rapporter eller böcker.
Det dök upp ett tillfälle att gå Therese hormonkurs. Den sista av sitt slag och jag visste att nu MÅSTE jag slå till!
Och ni vet hur det är när allt bara faller på plats? Det är bara menat att det ska vara så här, jag SKA gå kursen. Så blev det verkligen med den här kursen också. Det ena efter det andra föll på plats både ekonomiskt och med annat.
Jag lyckades gå hormonkursen del 1 och del 2 och nu har jag alltså blivit utbildad Hormonterapeut!

Ett härligt kursgäng ❤️

 

Med den här kunskapen hoppas jag kunna göra mycket spännande saker. Bland annat arbeta med kvinnor och fertilitet, graviditet, efter graviditeten, amning och även barns hälsa vilken jag tycker är otroligt viktig och vilken många inte verkar förstå sig på. Speciellt hur hormonerna påverkar flickor och pojkar till den de blir senare eller hur lätt/svårt flickor får det med menstruationen eller att bli gravida senare, hur det kan påverka mer än vi ens anar idag. Inte bara våra bioidentitska hormoner men också de som kommer utifrån och då tänker jag kanske främst på xenoöstrogener. Läs mer om Xenohormoner i det här inlägget.

Jag har fler spännande projekt på gång som jag hoppas kunna skriva mer om inom kort.
Dessutom har jag ju startat podcasten Hälsohormoner tillsammans med Annika Malm från Clean Eating by Annika! Där grottar vi ner oss rejält i just hormoner och hur de påverkar oss, eller hur det vi gör varje dag påverkar våra hormoner.

Jag kommer även att börja ta emot klienter som vill göra hormontester och få rådgivning inom en snar framtid. Jag kommer att annonsera när det är färdigt.

Nu ska jag skutta vidare på mina små rosa moln denna gråa och regniga dag.

Önskar alla en fin vecka!

 

2 thoughts on “Hormonterapeut

Kommentera

