Celluliter

Ok, låt oss bena ut det här med celluliter.
Jag har hört och sett alldeles för många bara de senaste veckorna som påstår att bara man går ner i vikt så försvinner celluliterna för det är bara fett.

Detta är en myt jag vill slå hål på.
Även smala människor har celluliter.

149465-cellulite-woman-bottom

bild från medicalnews.com – en mindre mängd celluliter

Jag har alltid varit välsignad med dessa gropar som kallas celluliter. Mest på låren, men numera även på överarmarna och på magen.
För min del handlar det om ett lipödem. Det gör att cirkulationen i lymfsystemet inte fungerar som det ska och lymfvätskan stagnerar och det bildas ett proteinrikt fett. Man kan trycka på låren och få en grop som bara sakta kommer tillbaka till sitt normala igen.

Jag har skrivit mer om lip- och lymfödem i mina serie om det lymfatiska systemet.

Men, vad är egentligen celluliter då?

Kort sagt?
Det är stagnerad lymfvätska.
Detta omvandlas till ett proteinrikt, gult fett. Detta är alltså celluliter. Fettet under huden som blir hårdare och klumpigt.

Du kan inte träna eller banta bort dina celluliter.
Du måste få igång ditt lymfsystem och manuellt bearbeta kroppen med exempelvis lymfmassage för att fettet ska lösas upp och ditt flöde ska komma igång så att du kan kissa ut slaggprodukterna.

combined-cellulite

Jag är trött på att höra att man ska banta och träna mer och bli av med dessa ”välsignade” gropar.
Det är ett längre och mer grundläggande jobb som behövs.  för att bli av med detta. Samma med så kallad ”apelsinhud”. Arbeta med det lymfatiska systemet för att få resultat.

Sen vill jag säga att rörelse är alltid bra!
Genom att röra på sig hjälper man kroppen att få igång cirkulationen, så indirekt kan man kanske säga att träning hjälper en att bli av med celluliter. MEN det krävs ett hårt grundarbete för att få igång sitt lymfsystem också så att celluliterna kan försvinna från grunden.

 

Sån! Kan vi lägga detta åt handlingarna nu? ;o)

Kommentera

