Grillad spetskål / Barbecued Point Cabbage

Vitkål har blivit en stor favorit för mig. Jag äter det nästan dagligen till lunch på jobbet.

Häromdagen prövade jag också grillad spetskål och blev helt såld! Definitivt ett favorit tillbehör i sommar.
Otroligt enkelt att gra och SÅ gott!

(recipe in English below) 

Ingredienser:
(6-8portioner)

  • 2 spetskål
  • olivolja
  • salt och peppar

Så här gör du:

Ta bort de yttersta bladen av kålen och skär den i kvartar. Låt roten vara kvar, den håller ihop kålen.

Pensla kålen med olivolja och ha på salt och peppar.

Du kan också göra en marinad med olika kryddor,  exempelvis färsk vitlök och chili och pensla kålen med.

Grilla kålen i 5-7 minuter på varje sida eller tills den fått lite färg.
Jag gillar min kål med lite tuggmotstånd så jag hade den på grillen i ca 4-5 minuter på varje sida.

Enjoy!

____________________________________________________________________________________________

Ingredients:
(6-8 portions)

  • 2 point cabbage
  • olive oil
  • salt and pepper

Directions:

Remove the outer leafs on the cabbage and cut it in quarters. Leave the root in as it keeps the cabbage together.

Brush the cabbage with olive oil and sprinkle with salt and pepper.

You can also make a marinade with different spices, perhaps some fresh garlic and chili and brush the cabbage with it.

Put on the barbecue for 5-7 minutes on each side or until it has gained some color.
I like my cabbage to be a bit chewy so I kept it for about 4-5 minutes on each side.

Enjoy!

Kommentera

