Min lymfatiska resa – del 6

Det är alltför länge sen jag uppdaterade er om min lymfatiska resa. Mycket har hänt och mycket har INTE hänt. Denna konstanta upp-och-ner resa som lipödemiker.

Karl och jag skulle ha besökt Anders för någon månad sen, men saker kom emellan. Nu har jag gått en kurs med Anders och hans kollega Linda Öhrn och även om det inte var ett regelrätt besäk hos Anders så har jag fått mycket att tänka på, pratat med både Anders och Linda och nu kommer alltså en uppdatering.

I slutet av inlägget finner du länkar till tidigare inlägg.

.albumtemp

 

Under mitt förra möte med Anders, i april, sa han att jag nu kunde andningen så vad jag behövde göra var att underhålla det och fortsätta med min egenvård för att hålla mina koldioxider nivåer (bland annat) stabila.
Men….jag ska vara helt ärlig…Med det uttalandet slappade jag till. Jag slutade göra andningsövningarna morgon/kväll, andades mest bara när jag kom på det och egenvården blev sporadisk. Karl brukade massera mig en gång om dagen, men för att han skulle slippa det och jag skulle kunna göra det även när jag var bortrest så lärde han mig foam rolling. En foam roller är en cylinder formad, hård grej som används ofta inom idrott för att mjuka upp muskler. Med denna foam roller mjukar jag upp rumpa, vader och fram- och baksida lår. Det kommer ett inlägg längre fram med mer information om foam rolling.

Jag körde på foam rolling morgon och kväll i början, sen blev även det sporadiskt och nu gör jag det i samband med träning på gymet. Under varje uppvärmning kör jag foam rolling för att förbereda kroppen lite.

En sorts foam-roller

en foam roller kan funka för att massera benen och få igång cirkulation

När jag ska sova har jag lagt mig och andats jupt genom näsan några andetag för att komma i ro, vilket har hjälpt. Men som ni har läst så har jag varit lat med mina övningar och egenvård vilket inte hjälpt mig.

Sen hände det en till liten grej i sommar som påverkat mig. Jag bev gravid! =oD
Detta är nånting positivt. Mycket positivt! Jag minns mitt första möte med Anders då jag sa till honom att vi jobbade på att skapa ett litet liv och frågade honom om vi skulle vänta med detta lite. ”Nej, kör på!” sa Anders. ”När kroppen är redo för det så kommer det att ske”.
Med tanke på de höga koldioxidnivåerna i min kropp då så insåg jag att jag hade en dålig miljö i min kropp för att kunna bli gravid. Men sen…endast 7 månader efter att jag börjat andas rätt så fäste denna lilla varelse och jag blev gravid! En helt fantastisk känlsa och Anders blev mycket glad för vår skull. =o)

De första veckorna under graviditeten svällde jag upp väldigt mycket. Jag var mer svullen än jag någonsin varit innan och det spände rejält i hela kroppen, men mest i vaderna och låren. Jag mailade Anders som sa att jag behövde mer lymfmassage och att fortsätta andas. Så i och med det andades jag iaf lite mer och körde med foam rolling morgon och kväll hela sommaren. Nu är jag inte alls lika svullen längre. Svullen, ja, men det går att kontrollera någorlunda i alla fall.

Så det är dagsläget. =o)

Mitt besök med Anders:

Som jag skrev ovan så har jag inte haft ett regelrätt besök hos Anders, men jag gick en kurs i helgen med honom och hans kollega Linda vilket var väldigt inspirerande och informativt!

Jag vet att jag har lipödem, men jag har ju sen ett par år tillbaka märkt att magen blir större och armarna, samt att jag har celluliter på överarmarna. När jag pratade om det på kursen såg Anders och Linda på det och jag har lipödem på nedre delen av kroppen, men i och med att benen är fulla med detta proteinrika fett så kan inte vätskan fylla på mer där utan har fyllt upp i mage och armar, men i form av lymfödem. Det har inte blivit lipödem där än. Det betyder att vätskan är där, men det har inte stagnerat till det lipödemiska typiska, proteinrika fettet än. Phew!
Men detta visar mig att jag MÅSTE bli bättre igen på att göra min andingsövningar och egenvård.

I mina tidigare inlägg har jag berättat om de andningsövningar jag gör. Den första övningen där det gäller att få igång diafragman har jag inga problem med. Jag trodde inte jag hade samma fart på diafragman, men trots att våran lilla parasit tar en hel del plats därinne såhär i vecka 26 så rör sig diafragman fint! Anders var mycket nöjd med det så då blev jag lugn.
Däremot när vi gjorde den andra övningen där man samtidigt rör höften så kändes det som att jag sträckte musklerna precis ovan blygdbenet. Det säger mig att de musklerna är alltför spända och dessutom är min psoasmuskel alldeles för stel igen (läs mer om psoasmuskeln i det här inlägget). Jag har mer svank än jag hade för ett halvår sen, vilken jag då arbetat bort.

 

En annan ”spännande” sak är mina smalben.
Jag har haft otrolig klåda där senaste månaden och faktist kliat hål på skinnet. Det har då blivit sår som inte läker. Ser inte speciellt fint ut.
Klådan beror på att min lever inte hinner detoxa lika snabbt som skiten ska ur kroppen. Den hinner inte med både min detox som sker genom min anding och foam rolling bland annat och att ta hand om barnet samtdigt. Då kommer gifterna ut genom huden istället. Detta kan orsaka klåda och min kropp är inte så bra på att läka just nu så såren blir liksom kvar.

Detta är både skrämmande och så sjukt intressant för jag tänker på förlossningen. Om jag spricker mycket eller måste in på akut kejsarsnitt, hur kommer mina sår att läka då?

Nya övningar:

Egentligen är ingen utav övningarna jag ska göra nya, utan jag måste komma igång mer regelbundet igen med alla övningar och få igång andingen bättre.

I och med att jag har grundandningen igång och diafragman jobbar som den ska så kommer jag att arbeta med andningsövningen där jag även får med bäckenet och bäckenbotten. Bäckenet för att min psoasmuskel ska slappna av igen och bäckenbotten av den enkla anledningen att den är med och jobbar när vi andas plus att jag vill att den ska vara stark både under graviditeten, förlossningen och efter förlossningen för att förhoppningsvis minimera skador på underlivet under förlossningen.

Anders lär ut andningsövningar på kursen Cool Lymphatic Breathing Instructor

Dessutom, i och med att min lever redan är belastad, så ska jag se över min kost och äta ännu renare mat, samt komma igång med mer egenvård. Massera ut de gifterna som blir när jag får igång min cirkulation bättre igen.

Inte så svåra saker egentligen, men ni vet hur det är när saker ska göras varje dag eller i alla fall regelbundet…man ”hittar inte tiden”. Man tycker annat är viktigare. Men här finns inga kanske eller att försöka, här finns bara att GÖRA! Inga ursäkter, jag bara måste. Jag måste bli självisk, men samtidigt måste jag också tänka på den varelse som växer i mig just nu. Jag vill att Lille ska må bra och ha en frisk mamma. Tillsammans är vi starka.

Även poleringsmaskiner til bilar funkar för att ”slå loss” fettet som hos lipödemiker blir hårt och proteinrikt. Men detta är en metod som används när du kommit en bit på vägen, inget att ta till i början!

Förhoppningar:

Mina förhoppningar är att min lymfatiska cirkulation ska komma igång ordentligt igen, att kroppen ska reagera positivt på det och att cirkulationen hjälper såren på benen att läka.
Sen är det ju så skönt att ta hand om sig själv. Lite enkel massage i form av smekningar nästan på hela kroppen, att inte glömma armhålor, bröst, nyckelben (där de största ventilerna sitter), och att se hur sömnen kan förbättras samt att kanske trycket jag har i huvudet släpper då detta också kan vara på grund av ett ökat tryck i huvudet pga lymfvätskan som kanske inte kan cirkulera ut som det ska. Eller i huvudet är det cerebropsinalvätskan som vätskan heter, men den masseras också runt med hjälp av andingen, diafragmans rörelse, bäckenbottensrörelse och allt annat som hänger ihop i detta otroligt komplexa, men ändå så enkla system.

Mina förhoppnignar är också att trots att vårat barn kommer att bära anlagen för lipödem i och med att det kommer från min släkt, så har vi verktygen för att hjälpa Lille framåt i livet med rätt andning, tänka på hållning osv.

Vår kära Lille som kom till efter att jag fått igång min lymfatiska cirkulation och rättat till koldioxidhalten i kroppen.

Jag tänker att detta blir bra. Jag är inte orolig.
För att citera Anders: ”Det finns inga hopplösa fall”.

Sen vill jag bara säga att det finns två poddavsnitt med Anders Lönedal under fliken Podcast: Hälsohormoner. Det är avsnitt 12 och 13.
Sen kommer vi att spela in fler avsnitt med Anders och de kommer i vår/sommar så håll utkik!

Önskar alla en fortsatt fin vecka!

Ha’t gôtt!

Tidigare inlägg i ämnet:

”Kan jag, kan du!”

Min lymfatiska resa – del 1

Min lymfatisksa resa – del 2

Min lymfatiska resa – del 3

Min lymfatiska resa – del 4

Min lymfatiska resa – del 5

Det lymfatiska systemet – del 1

Det lymfatiska systemet-del 2

Det lymfatiska systemet-del 3

Hälsohormoner – 12: Anders Lönedal – del 1: det lymfatiska systemet

Hälsohormoner – 13: Anders Lönedal – del 2: ödem

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s