Restless Legs Syndrome under graviditeten

Nu blir det mycket information under en graviditet, men så är det väl antar jag när man själv är gravid och söker information. 🙂

Restless Legs Syndrome (RLS) är vanligt även om man inte är gravid, men kan förvärras under en graviditet.

Understanding-Restless-Legs-Syndrome-and-Its-Causes

Bild från riovistawellnesscenter.com

 

Det finns nog inget som är så enerverande som att sitta i soffan en kväll efter jobb, eller sitta på en föreläsning, vara på bio eller ligga i sängen redo att sova, och så kommer det igång; Restless Legs Syndrome (RLS som jag kommer kalla det fortsättningsvis i inlägget).

Är jag på bio får jag helt enkelt sätta mig tillrätta bäst det går på det trånga utrymmet och sova. Missa filmen, men vad ska man göra.
Är jag hemma brukar jag få massera vaderna (där jag oftast är drabbad), använda foam rollern, gå en tur, spraya magnesium på vaderna och massera in eller försöka komma till ro och somna. Det sista är oftast inget alternativ då det inte går att somna.

Vad är Restless Legs Syndrome?

RLS är när man får krypningar i benen, men kan också vara klåda, pirrningar i benen, sveda och oroskänslor. Man kan bli lite rastlös, inte bara benen, men i hela kroppen.

Man tror att RLS dels kan vara på grund av att cirkulationen i vener och artärer är otillräcklig.

Det finns så kallad primär och sekundär RLS.

Primär:

Idiopatisk, vilket betyder att man inte kunnat hitta orsaken till sjukdomen, därmed inte sagt att det inte finns en underliggande orsak. Denna är mer ärftlig än den sekundära.

Sekundär:

  • Brister: såsom på järn, folat eller B12 exempelvis
  • nedsatt njurfunktion
  • Perifer neuropati, radikulopati, myelopati
  • Tunnfiberneuropati
  • Läkemedel eller andra substanser: SSRI, SNRI (antidepressiva), antihistaminer, statiner, litium, rökning, snusning, alkohol, koffein
  • Graviditet

Det kan alltså, som ni kan se, drabba vem som helst och är inte en graviditetssjukdom som sådan. Men med ökad blodvolym (bland annat) under graviditeten så kan besvären uppkomma eller bli värre om man hade det redan innan graviditeten.

jpg160058fa

Bild från jamanetwork.com

Graviditet och RLS:

RLS under graviditeten kan bero på flera saker som:

  • Låga järnvärden
  • Låga folatvärden
  • De hormonella förändringarna under en graviditet
  • Cirkulationen av blod och lymfvätska som påverkas av din graviditet. Man får mer blod i kroppen under graviditeten och lymfvätskans naturliga pump (diafragman) får mindre plats, vilket oxå leder till att man sväller mer då vätskan stagnerar och inte kan pumpas runt som den ska.

Det finns några saker som kan göra symptomen värre och som det kan vara vits att hålla sig ifrån, samt några saker man kan göra för att underlätta lite:

  • Koffein kan göra att symptomen blir värre så bra att hålla sig borta från kaffe, té med kaffein och energidrycker etc.
  • Kolla dina järnvärden då låga järnnivåer som sagt kan leda till värre symptom. Även värt att kolla upp magnesium och folat och ta tillskott om det behövs.
  • Be din partner massera dina ben, eller använd en foam roller och rulla benen själv för att få igång cirkulationen.
  • Att röra på sig regelbundet under dagen, samt att stretcha ordentligt innan man lägger sig kan hjälpa.

Jag läste om någon som tog en rispåse och värmde och la på det området som kittlar mest. Det hjälpte tydligen. Aldrig provat själv. Någon annan säger att kyla hjälper bättre än värme. Så där får man pröva sig fram. 🙂

Kanske ”tigersalva” eller liknande kan funka? Blir kallt/varmt och lite svidande känsla av att smörja på det. Man kanske i alla fall glömmer den kittlande känslan och kan somna 🙂🌟

Jag tycker också at magneisumspray/olja hjälper att spraya på det området där det kittlar som mest. Magnesium är muskelavslappnade bland annat och kan hjälpa.

02fe92d9f976188429add997f34a25eb.jpg

Bild från aztechcenter.com

Icke-farmakologisk behandling:

Många vill inte behandla detta med mediciner utan hitta en naturlig hjälp för RLS.

Exempel på naturlig hjälp är:

  • Regelbunden fysisk högintensiv träning
  • Stretchning
  • Akupunktur
  • Akupressur
  • TENS
  • Vörme eller kyla (se ovan)
  • Distraherande aktiviteter före sänggående, som korsord, spela brädspel, handarbete eller liknande.

Det är för många värst när man väl gått och lagt sig. Då kan man tänka på följande:

  • Regelbundna sovtider
  • Undvika stimulerande drycker (exempelvis med koffein i) och att äta för mycket precis innan sängående
  • Inte träna för hårt innan läggdags
  • Undvik att hålla dig vaken i sängen med skärmtid exempelvis, och få sängplatsen mörk och sval

 

Så pröva dig fram, vare sig du har RLS alltid eller det bara uppstått under graviditeten. Det som fungerar för en person fungerar inte alltid för en annan.

Annonser

2 thoughts on “Restless Legs Syndrome under graviditeten

  1. Vad roligt att läsa ditt inlägg om RSL, eller ja, roligt kanske är fel uttryckt (!) för det är minsann inte roligt att ha RSL. Vad jag menar är att det är kul att fler belyser det för det verkar inte vara något hett topic om man säger så och du skriver det på ett intressant sätt! Ingenting man verkar prata om och uppenbarligen inte inom vården…grrr… Såg också på 1177 att de rek. att gå en promenad innan sängdags, det låter ju rimligt, men har inte provat själv. Jag trodde faktiskt att det var vanligast att det uppkom under graviditeten men pratade med en bekant idag som har det och som fått det för bara 2 år sedan, hennes yngsta är 15 år… Så där hade jag fel. Roligt att bli upplyst. Tack! Gå gärna in och läs vad jag skrev idag om RSL på christinehighvoice.se Ha det fint och fortsätt blogga, du gör ett strålande jobb! Vänligen, Christine

    • Hej Christine!
      Vad kul att du gillar inlägget!
      Nä det är verkligen ingenting de belyser i vården och ändå är det så många som lider av det.😕
      Har inte heller prövat promenad före läggdags, men för min del blir jag piggare av att röra mig ”för mycket” så har inge prövat det av den anledningen. 🙂
      Ska gå in och läsa vad du har skrivit oxå!
      Önskar dig en fin helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s