Att få igång en förlossning naturligt

Det är inte alla som är så positiva till att sättas igång för en förlossning med mediciner. Den medicin som är mest använd används även för att få igång en abort i tidigare skede. En medicin som faktist inte är rekommenderad av läkemedelsverket; cytotec. Det är också en medicin för magsår.

Men det finns gamla knep för att få igång en förlossning och jag tänkte kolla lite närmare på det.

I ett tidigare inlägg skrev jag om hallonbladsté. Det sägs att det inte är för att få igång förlossning, men för att göra förlossningen och tiden efter enklare, samt att man ska blöda mindre.
Men läs gärna det här inlägget för mer information om hallonbladsté.

Dadlar:

Jag fick intressant information på en sida på facebook om att 6 dadlar om dagen de sista fyra veckorna, alltså från graviditetsvecka 36, kan hjälpa en att få igång förlossningen naturligt!

Tyckte det lät intressant, så var tvungen att hitta lite mer information om det hela.

Det visar sig att det finns en studie där man lät en grupp gravida äta 6 st Medjool dadlar de sista fyra veckorna av graviditeten och en grupp som ine fick äta dadlar. De som åt dadlar hade en kortare förlossning, speciellt latensfasen som blev kortare, alltså fasen från 0-4 cm öppen. 96% av kvinnorna i studien som åt dadlar behövde inte bli igångsatta heller utan de kom igång helt av sig själva, medan 79% i den andra gruppen kvinnor fick bli igångsatta. Kvinnorna som åt dadlar fick inte heller vattenavgång så tidigt som de i den andra gruppen (17% vs 40%). Dadlarna hjälpte även till att förhindra problem med blödningar och liknande efter förlossningen.

”…the consumption of date fruit in the last 4 weeks before labour significantly reduced the need for induction and augmentation of labour, and produced a more favourable, but non-significant, delivery outcome.”

Men alltså, vad i dadlar gjorde att de här kvinnorna kunde få igång sin förlossning naturligt?

Dadlar innehåller:

  • Folat – är bra för barnet och de flesta rekommenderas att ta tillskott av detta redan innan de blir gravida. Hjälper till att förhindra missbildningar i kanske främst ryggraden.
  • Järn – många kvinnor får låga järnvärden coh det finns ändå lite järn i dadlar. I och för sig endast 0.9 g per 100 g, men det är alltid nåt!
  • Vitamin K – hur många har inte hört att de sprutar in ett konstgjort k-vitamin i barnen i princip så fort de är ute? Det är för att blodet har svårare att koagulera när de är nyfödda och då vill man på konstgjort sätt hjälpa detta. Barnets k-vitamin nivåer går upp när barnet har börjat amma. Detta är en lång och ofta invecklad och infekterad fråga, men i alla fall… dadlar innehåler k-vitmain, liksom gröna bladgrönsaker gör. Endast 2.7 mcg (mikrogram) per 100 gram iofs, men liksom med järnet så får du i dig det i alla fall. Bra att ha när du börjar amma ditt barn.
  • Magnesium – en viktig mineral för mkt i kroppen, bland annat för att hålla bra blodsocker nivåer och blodtrycket, hjälper till att ge barnet ett starkt skelett och tänder, samt att har man bra nivåer av magnesium hjälper det barnet att undvika abnormiteter av lever eller njurar.

Förutom detta hjälper dadlar dig med:

  • Energin – för att det är ändå väldigt sött och kan därför vara en liten pick-me-up.
  • Förstoppning – dadlar är fiberrikt och får snabbt igång magen om du har problem med förstoppning.

Och kanske viktigast av allt. Oxytocin! Japp, helt sant faktist. Dadlar ser till att oxytocinproduktionen ökar i kroppen och det är oxytocin som står för att du får värkar. Det sägs också att dadlar innehåller en liten del oxytocin. Oxytocin betyder faktist ”rapid birth”!
Hypofysen i hjärnan signalerar att oxytocin ska börja släppas i kroppen för att förbereda inför en förlossning, för att mamman ska börja få mjölk i sina bröst och för att musklerna i livmodern ska börja dra ihop sig, alltså leda till sammandragningar.

Så med det här i ryggen verkar ju dadlar vara mycket bra att konsumera de sista fyra veckorna av en graviditet. Det är dags för mig att börja äta också då jag bara har ca 4 veckor kvar.

”Dates fruit consumption during late pregnancy has been shown to positively affect the outcome of labour and delivery without adverse effect on the mother and child.”

Förlossningsdrinken:

Detta är inget du ska dricka varje dag i några veckor, utan när du är vid din beräkande förlossning och vill försöka få igång värkarna.

Denna drink består av:

  • 1 dl champagne/mousserande (enkel har sockerdricka istället)
  • 0.5 dl mandelmjöl
  • 20 ml ricinolja
  • 2 dl aprikospuré

Aprikospuré kana vara svårt att få tag i, men man kan ju köpa aprikoser (kanske t.om. torkade aprikoser) och göra puréen själv.

Vad det är som gör att den här drinken fungerar har jag inte lyckats hitta någon fakta på dessvärre. Jag antar att ricinoljan har en stor del i det hela, något man inte rekommenderas att ta under graviditeten. Kan leda till hemska diarréer. Men när du passerat bf kanske du tar det ändå, och väldigt många kvinnor säger att det fungerar! Så det blir i alla fall att köpa hem alla ingredienser och ha redo om värkarna inte vill komma igång och de börjar prata om medicinsk igångsättning.

Andra sätt att få igång en förlossning:

Ja, det finns en hel del huskurer. Här är bara en del av dem

  • Gå promenader
  • Färdknäppen – alltså samlag
  • Massera bröstvårtorna
  • Äta ananas
  • Hinnsvepning – görs hos barnmorskan

Har du några bra tips som hjälpt dig att naturligt få igång en förlossning?
Lämna gärna ett meddelande till inlägget. =o)

Önskar alla en fortsatt fin vecka!

Länkar som använts i inlägget:

mamanatural.com

momjunction.com

wellnessmama.com

community.babycentre.co.uk

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s