Vitamin B12

Jag tänkte aldrig så mycket på B12 förut. Det var väl en vitamin som vilken annan och att man får i sig det via maten. Men ju mer jag lär mig om B12 desto mer förstår jag hur otroligt viktigt det är och att stor brist på det kan få förödande effekter.

Genom det här inlägget tänkte jag klara upp lite vad B12 är, varför vi behöver det och i vilka livsmedel man hittar B12.

1200px-Cobalamin.png

Bild från wikipedia.org

Hur fungerar vitamin B12 i kroppen?

B12, också kallat kobalamin, är ett vattenlösligt vitamin som kroppen inte kan tillverka själv. Därför måste vi få i oss det via kosten, och då är det animalier som gäller. Nu får ni ursäkta, men detta är ett bevis, för mig, at människan inte är vegan. Om vi varit det hade vi utvecklat ett sätt att kunna skapa B12 själva utan att behöva äta animalier, men så är alltså inte fallet just nu.

B12 används till produktionen av röda blodkroppar och bidrar till nervsystemets funktion. Det medverkar även i bildningen av myelin. Myelin består av 45% fett, 40% vatten och 15% protein och det bildar ett elektriskt isolerande lager som hjälper nervimpulser att sprida sig snabbare.

Dessutom är många av våra B-vitaminer så kallade koenzymer vilket betyder att dem binder till andra enzym och agerar som en katalysator för att driva på dess hastiget.

Vid celldelning av våra DNA-molekyler tillverkas det en nukleotid, som är en molekulär byggsten, som heter tymin och då frigörs folsyra. B12 är med och ser till att denna celldelning kan ske. Så B12 bidrar till att folsyra frigörs i kroppen.
Om vi får för lite B12 i kroppen låser vi folsyran och det i sig bidrar till att vi hämmar DNA-syntesen och leder i sig till att nybildningen av celler i kroppen sänks.
Om du tar prover kan du till exempel se denna sänkning genom ett ökat homocystein.
Homocystein är en aminosyra som är känslig för oxidation. Höga värden av homocystein kan leda till blodproppar och även sköldkörtelrelaterde sjukdomar.

DNA_replication_fork.png

Bild från stmary.ws

Det är i tunntamen som det mesta av B12 tas upp, så det krävs ju att vi har en hälsosam tarm för att kunna ta upp tillräckligt med B12. Men ändå är det ”bara” 30-70% som tas upp av kroppen.

Vitamin B12 behövs också vid uppbyggnad och nedbrytning av vissa aminosyror och fettsyror till energi.
– bristguiden.se

 

Vad händer när vi inte får i oss tillräckligt med B12?

B12 lagras i vår lever och det kan faktist ta flera år innan vi får symptom på brister.
Det är sorgligt att säga det, men många vegetarianer, men kanske främst veganer, kan må väldigt bra i många år för att sen märka att deras hälsa blir sämre och sämre. Jag vet till och med om de som fått men för livet på grund av att de inte fått i sig B12 via kosten på många år, och heller inte tagit tillskott.
Men låt oss vara ärliga, tillskott är aldrig bättre än den riktiga maten.

Många symptom på B12 brist är lika som andra sjukdomar, så ta kontakt med sjukvården om du misstänker B12 brist. DU kan även ta prover via exempelvis werlabs för att se hur dina nivåer ligger till. DÅ han du använda koden HORMONPODD för att få 10% rabatt på dina prover.

Så vad kan man få för symptom på att B12 är lågt?

  • Anemi – blodbrist, en minskning av antal röda blodkroppar och i och med att B12 är med och producerar röda blodkroppar r det kanske inte så konstigt att se att anemi blir ett bristsymptom.
  • Tungsveda, sprickor i munnen – ett tecken på att cellerna inte förnyas som de ska då B12 ingår i nybildningen av celler.
  • Trötthet, svaghet, yrsel – de röda blodkropparna som B12 hjälper till att producera transporterar syre i kroppen, och när de blir färre kan man få symptom som just trötthet, svaghet och yrsel.
  • Kramper – beror också på blodbristen.
  • Nervsystemet – då B12 är viktigt för nervsystemets funktion så kan man vid brist få symptom som nedsatt känsel, domningar och/eller stickningar i händer och fötter och även en nedsatt balans. Även psykiska symptom som depression, demens och svårt med minnet kan förekomma.
    Det finns faktist nya studier som visar att B12 kan skydda mot demens! Studien visade att lågas nivåer av B12 gav en ökad demensrisk. Mycket intressant då min mamma som har demens även har låga B12-nivåer. Hon får tillskott av det nu. Ändå har hon och pappa alltid ätit animalier, men de äter inte speciellt mycket mat nu i äldre dagar har jag lagt märke till och även om de lagar den mesta maten från grunden så kan jag inte få dem att lägga undan LÄTTA och annat margarin. =o(
  • Manlig infertlitet – igen, för lite blod…..
  • Ryggmärgspåverkan – bland annat Spastisk Parapares och nedsatt led- och vibrationssinne.
  • Barn – spädbarn med B12 brist kan visa tillväxthämning, matvägran och därmed avmagring och irritibalitet samt att deras mentala utveckling försenas. Dessutom drabbas även de av neurologiska symptom som mental frånvaro och en nedstämdhet.

Om man vill hålla sin hjärna i skick rekommenderas kost som är rik på B12, det vill säga fisk, kött, ägg och mjölkprodukter. Men B12 vitaminens betydelse i kampen mot demenssjukdomen Alzheimer blir allt tydligare.
– svenska.yle.fi

 

dont-ignore-8-warning-signs-vitamin-b12-deficiency-1

Bild från mumsigast.se

Varför får man brister?

Dels på grund av kosten, men det finns andra förklaringar.

  • Glutenintolerans – om du har en sån diagnos var lite obs på dina B12 nivåer!
  • Magsäcksopererade – Som magsäcksopererad får man svårare att ta upp näring och kan få brist på många olika vitaminer och mineraler.
  • Tarmsjukdomar – olika mag- och tarmsjukdomar gör också att man får svårare att ta upp näringen i den mat man äter och kan leda till olika brister.
  • Läkemedel – exempelvis läkemdel mot haösbränna, magsår och diabetes kan leda till B12 brist.
  • Intrinsic Factor – ett protein som produceras i magsäcken. Det här proteinet binder till B12 i magen och sen tas det upp av kroppen i tunntarmen. Inflammationer kan leda till brist på IF och då leder det till brist på B12. Det i sig kan leda till penicios anemi som är en allvarlig blodbrist och den an vara ärftlig.

Hur får man i sig B12?

Som jag skrivit ovan så måste man få i sig animalier. Veganer äter ofta berikade sojaprodukter eller havreprodukter, men som jag skrev ovan så är ”the real thing” alltid att föredra.
En liten sidenote: alla äter det de vill! Om du vill vara vegetarian/vegan såse iaf till att få i dig B12 via tillskott.

De bästa källorna för B12 är:

  • Lever
  • Sardiner
  • Vildfångad lax
  • Ägg
  • Kött
  • Tonfisk
  • Makrill

Lever ligger högst i topp. Ett mycket näringsrikt livsmedel på många sätt.

livsmedel_rika_pa_b12_behovs_tillskott_580.jpg

Bild från kurera.se

När det gäller tillskott av B12 så är Methylcobalamin ett av de bättre. Holistics bland annat har den här produkten.

4125.png

Bild från holistics.se

De som borde få i sig mer B12:

  • Gravida  – de borde se till att få i sig mer B12 och folat, bland annat via lever.
  • Depression – då depression bland annat kan vara symptom på B12 brist (läs ovan).
  • Alkoholister – eller de som dricker mycket men kanske inte riktigt blivit alkoholister ännu… Etanolen som ska metaboliseras hämmar upptaget av B12 så det är bra att få i sig mer av det.
  • Dementa – som jag skrev ovan finns det nya studier på detta, men det är inget farligt vitamin att ta tillskott av, så öka på lite för dementa och se om deras minne blir bättre eller om sjukdomen i alla fall bromsas.

Hur mycket B12 ska vi få i oss?

De officiella rekommendationerna från livsmedelsverket är som följer:

Kön/Grupp/Ålder Rekommenderat dagligt intag mikrogram
Spädbarn 6-11 månader 0,5
Spädbarn 12-23 månader 0,6
Barn 2-5 år 0,8
Barn 6-9 år 1,3
Barn 10-13 år 2,0
Vuxna 2,0
Gravida 2,0
Ammande 2,6

Lite kuriosa:
Gorillor får i sig sitt B12-behov genom att äta sin avföring…..

 

Länkar som använts till inlägget:

Marks Daily Apple

Bristguiden

umm.edu

Bristguiden_02

Kurera.se

Livsmedelsverket

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s