C-vitamin

Jag har hört så mycket otroligt om C-vitamin genom åren. 
Allt från att göra en person piggare till att ha varit en bidragande faktor för att bota cancer. 

Varför är C-vitamin så viktigt för oss och vad kan man få för symptom om man har brist av C-vitamin?

c-vitamin

Alla har kanske hört om skörbjugg? En sjukdom som många sjömän fick förr i tiden när de spenderade långa perioder på havet med endast saltad kött och fisk, öl eller vin. Vissa dog till och med av det. På 1700-talet insåg man att just C-vitamin kunde motverka skörbjugg och det blev obligatoriskt att ha limejuice med sig på de långa resorna.

Men hur kunde det bli så här av att ha för lite C-vitamin i kosten? Vad är det C-vitamin har för effekter i kroppen?

Vad är C-vitamin bra för?

  • Immunförsvaret – hjälper till att motverka förkylningar och infektioner genom att döda virus och stimulera produktionen av vita blodkroppar och antikroppar.
  • Anti-inflammatoriskt – hjälper huden att skydda sig från skador från solen och skyddar öven ögonen mot gråstarr. C-vitamin är även med och förhindrar att vitamin A och E oxiderar, samt att fleromättade fettsyror oxiderar i kroppen.
  • Bindväven – C-vitamin behövs för att bilda kollagen som binder ihop celler av bindväv. Kollagen behövs för huden, blodkärlen, tänderna och skelettet.
  • Fettförbränningen – förbättrar vår fettförbränning. Lever och njurar får hjälp av C-vitamin att producera aminosyran karnitin som hjälper till att omvandla kroppsfett till energi.
  • Upptag av mineraler och vitaminer – C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn, zink, koppar, kalcium, och folsyra. Att få i sg C-vitamin i samband med intag av järn ökar alltså upptaget (lyssna gärna på avsnitt 16 av Hälsohormoner för mer information om järn).
  • Träningsvärk – C-vitamin kan även motverka träningsvärk.
  • Kolesterol – motverkar oxidering av det ”onda” kolesterolet LDL och högre doser av c-vitamin främjar det ”goda” kolesterolet HDL.

Så C-vitamin är viktigt för mycket i kroppen och det är då kanske inte så konstigt att man kan få problem om man får i sig för lite av det.

En läskande citron och ingefära drink när du blir förkyld eller börjar känna av en förkylning.

När det gäller C-vitaminets bidragande till att bli frisk från cancer så vill jag inte spekulera eller skriva något som kanske blir fel. Istället lämnar jag här en lista på bra länkar att läsa där ni själva kan bilda er en uppfattning:

Det är redan känt att väteperoxid bildas när höga halter C-vitamin bryts ned i kroppen, och att väteperoxiden tar död på cancercellerna genom att skapa oxidativ stress. Den nya studien visar att tumörceller med låg aktivitet av enzymet katalas är mycket sämre på att göra sig av med väteperoxiden än normala celler. Därför blir cancercellerna känsligare för skadorna som de utsätts för vid behandling med hög dos intravenöst C-vitamin (HDIVC).
– nordicnutritioncouncil.com

Vad kan man få för symptom vid brist på C-vitamin?

  • Blödande tandkött
  • Tandlossning
  • Förkylningar
  • Allergi
  • Högt kolesterolvärde
  • Näsblod
  • Dålig matsmältning
  • Muskelkramper
  • Ont i benen, leder och torr hud

Om man tränar mycket och hårt, stresar mcyket, röker eller dricker mycket samt har syntethormonella preventivmedel eller ammar så ökar risken för att du får brist. Så tänk på det om ni ligger i någon av dessa grupper.

Jag som ammar dricker gärna citronvatten några gånger per dag, men det gjorde jag redan innan jag fick barn.

I och med att C-vitamin är vattenlöslig har man små depåer av det i kroppen och behöver ständigt fylla på. Människan kan inte heller producera C-vitamin själv som en del andra däggdjur kan genom glukosen, utan måste fylla på med kosten.

Naturliga källor till C-vitamin:

Kosttillskott i all ära, men vi kan faktist få i oss riktigt bra med C-vitamin via maten. Sen är det ju tyvärr så att vår mat idag innehåller inte riktigt lika mycket näring som den gjorde för bara 100 år sen då vi har ”misshandlat” våra jordar såpass mycket.

Rekommenderat Dagligt Intag (RDI) av C-vitamin ligger på:

  • Vuxna – 75 mg/dag
  • Gravida och ammande – 85/100 mg/dag
  • Barn –  30 – 50 mg/dag

Det är svårt att överdosera C-vitamin och gör man det får man diarré, me annars (innan man intagit alltför stora doser) så försvinner överskottet med urinet.
Till exempel att inta för mycket askorbinsyra kan leda till diarré. Det fick jag uppleva när jag var väldigt förkyld och intog en hel del askorbinsyra för att mota bort förkylningen. Då fick jag minska på dosen och så blev det bättre igen. Askorbinsyra är rent C-vitamin man kan köpa i små påsar i kryddhyllan i affären.

Askorbinsyra är dessutom obuffrat och lite surare vilket kan reta magsäcken och att det är obuffrat är det som gör att det kan leda till diarréer, kramper och sveda i magsäcken. Då är det bättre med ett buffrat C-vitamin som askrobat. Vanligast är tydligen natrium-, kalium-,  och magensiumaskorbat. pH-värdet är högre och inte lika irriterande. Magnesiumaskorbat är lättare upptagligt av kroppen så det kan vara en bra källa för både magneisum och C-vitamin. Holistics bland annat har detta tillskott.

holistic_c-vitamin_1931_x2.jpg

ett utav holistics tillskott av C-vitamin

Vill man få i sig den dagliga dosen av C-vitamin via maten kan man bara äta exempelvis100 gram nypon som innehåler mer än 60% av RDI. Så får man tänka på att kroppen inte tar upp så mycket C-vitamin av den mängden nypon, det där är lite olika och beror på hur frisk du är från början. Så man kna alltid ta lite mer än rekommenderat för att vara på den säkra sidan. Men inte så mycket att man får diarré.
Exempelvis måste du äta 2 kilo citroner för at få i dig samma mängd C-vitamin som 2 dl nypon ger dig! Kan vara värt att köpa nyponpulver och ha i sin dagliga smoothie, gröt, eller liknande. C-vitamin ska helst inte värmas upp dock, så i gröten blir det kanske inte så bra…..

Läskande citronsorbet! Mer C-vitamin.

Följande lista på livsmedel och hur mycket C-vitamin som finns i dem kommer från sidan kurera.se.

C – vitamin Procent av RDI vid 100 gram
> 60 % av RDI Nypon (360 %), Chili (320 %), Grön paprika (153 %), Gul paprika (273 %), Röd paprika (267 %), Persilja (243 %), Nässla (243 %), Grönkål (160 %), Broccoli (110 %), Blomkål (97 %), Rödkål (76 %), Brysselkål (113 %), Spenat (61 %), Apelsin (71 %), Citron (71 %), Kiwi (84 %), Papaya (83 %), Jordgubbar (88 %), Gurkmeja (67 %)
30 – 60 %av RDI Vitkål (48 %), Kålrot (48 %), Vitlök (41 %), Purjolök (52 %), Rädisa (44 %), Grapefrukt (52 %), Mango (37 %), Melon (33 %), Hallon (36 %), Vinbär (49 %), Bondbönor (44 %)
8 – 30 %av RDI Tomat (27 %), Kronärtskocka (15 %), Lök (8 %), Morötter (8 %), Potatis (15 %), Rödbeta (13 %), Sparris (20 %), Avokado (11 %), Äpple (16 %), Banan (12 %), Persika (11 %), Granatäpple (8 %), Ananas (20 %), Plommon (13 %), Körsbär (9 %), Tranbär (14 %), Gröna bönor (21 %)

Men som ni ser kan man äta lite allt möjligt och få i sig bra med C-vitamin på en dag. Behöver inte vara så krångligt. =o)
C-vitamin finns även i nässlor och det kan också vara bra att ha i sin smoothie om man nu dricker det.

I Sverige är det få som får i sig för lite C-vitamin, många får i sig mer än det rekommenderade intaget. Men som sagt, tillhör du riskgruppen för de som kan få brist så kan du inta lite extra C-vitamin.

vitamin-c-1200x630.png

Bild från allaboutvision.com

Länkar jag använt till inlägget:

halsosidorna.se

kurera.se

holistics.se

marksdailyapple.com

marksdailyapple.com_02

Annonser

2 thoughts on “C-vitamin

    • Hej!
      Kanske du får dricka ett par glas per dag då, alltså en hel citron och inte bara en halv. Men så kanske en hel apelsin. Och så få i sig andra livsmedel som innehåller c-vitamin 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s