Vad är Paleo?

Ordet Paleo kommer från Paleolitisk, en period i den äldre stenåldern som började för ca. 2.5 miljoner år sen och sträckte sig till ca. 10.000 f. Kr.

Man tror att människorkroppen under denna period optimiserades för vad man åt under den perioden. Människan åt det den kunde och kom åt, och våra smaklökar guidade oss till att identifiera ofarligt och farligt (sött betyder mkt energi och oftast ofarligt, medan beskt kan signalera att det är något mystiskt med den maten). För ca. 10.000 år sen bosatte sig människan i stor utsträckning och blev bönder. Då introducerades modern mat som spannmål och mejerier när man började ha tama djur.

Paleo är en livsstil. Äta och leva mer hälsosamt. Man äter artegen mat som exempelvis kött, fisk, fågel, skaldjur, grönsaker, nötter, frön och frukt. Man håller sig ifrån halv- och helfabrikat samt spannmål, mejerier, baljväxter och växtoljor (en bra olivolja äter många dock).

Man får utforma sin kosthållning utefter vad man tål, hur kroppen reagerar på olika livsmedel, hur sjuk man är, hur mkt inflammation man har i kroppen, om man vill kunna lägga på sig mer muskler och prestera via sport, eller gå ner i vikt eller öka sin fertilitet. Det mesta handlar i slutänden om att balansera sina hormoner.

Paleo hjälper dig att läka kroppen, bli av med inflammationer genom att eliminera produkter i din kost som främjar inflammation (exempelvis spannmål, baljväxter och mejerier). Även om inflammation i sig självt inte är farligt och kroppen egna försvar så är kronisk inflammation inte nyttigt och kan leda till andra sjukdomar som IBS, olika autoimmuna sjukdomar, hudproblem, allergier, astma… Många säger att de mår bättre efter bara några veckor med en ren och naturlig kost, de går ner i vikt och får energi. Andra behöver finjusteringa i sin kost och kanske dra ner mer på kolhydraterna under en period för att få det att lossna, eller äta relativt strikt en längre period för att hormonerna ska hamna i balans.

Det finns gråzoner inom paleo och när det gäller gråzoner är det upp till varje individ att ta sina egna beslut. Min rekommendation är ändå alltid att äta relativt strikt i minst 1 månad och helst 3 månader för att sedan återintroducera ett livsmedel i taget för att se hur kroppen reagerar på det.
Man äter rikligt av:

  • Kött
  • Fisk
  • Fågel
  • Skaldjur
  • Grönsaker
  • Ägg

Man äter måttligt av:

  • Frukt
  • Bär
  • Nötter
  • Frön

Var inte rädd för fett, håll dig till bra fetter som avokado, kokosolja, olivolja.

Undvik:

  • Spannmål
  • Mejerier
  • Baljväxter
  • Socker
  • Hel- och halvfabrikat

Tänk dig rena råvaror. Har produkten många ingredienser är det antagligen inte mycket att ha. Satsa på så naturliga råvaror som möjligt. 

Paleo inbegriper även andra saker förutom maten:

  • Sömn – det är viktigt att få vila och återhämta sig ordentligt.
  • Minska stress – akut, kortvarig stress är människan utrustad för, men långvarig, kronisk stress blir skadligt för kroppen. 
  • Rörelse – både motion och träning är viktigt. Är du ny på det här med rörelse kan motion vara en bra start. Promenader i naturen är perfekt. Styrketräning med koncentration på funktion är också mycket bra för kroppen.
  • Vara klimatsmart – detta brukar komma naturligt när man levt enligt paleo ett tag. Att vara klimatsmart innebär också att vara snällare mot sig själv. Tänk på bra produkter för både hår, kropp, städning, tvätt och annat. Minimera plast och andra kemikalier i ditt liv. Återvinn, kasta inte för mycket mat och återbruk av ting.

Paleo är en livsstil, inte en diet.

Om du vill ha hjälp att komma igång, kolla in mina tjänster för information och priser.

Lycka till!

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s